Kráľ Ubu: V tejto novej premiére idú emócie a mimika bokom

Kráľ Ubu: V tejto novej premiére idú emócie a mimika bokom

(dt) - „Tatko Ubu je tučný, nečestný, hlúpy, nevyspelý, nekompetentný, chamtivý, krutý, zbabelý a zlý. Napriek tomu, no pravdepodobne skôr kvôli tomu, sa táto karikatúra vrcholového politika dostane vo fiktívnom poľskom kráľovstve k moci, nakradne, zožerie a zničí, čo sa len dá.“ Aj takýto je opis novej premiéry, ktorú uvedie už tento piatok Divadlo Alexandra Duchnoviča.

Kráľ Ubu od Alfreda Jarryho poukazuje na súčasnú politickú situáciu. Pôvodne bola táto hra paródiou na stredoškolského profesora s názvom Poliaci. Réžie sa chopil Braňo Mazúch, s ktorým divadlo už v minulosti spolupracovalo na veľmi úspešnej inscenácii Posadnutí.  

Viac nám o samotnej hre, ale aj práci s hercami, prezradil sám režisér. „V prvom rade musím povedať, že som sa do tohto divadla vrátil rád a to hlavne kvôli umeleckému súboru, s ktorým sa mi dobre pracuje. S materiálom Alfreda Jarryho sme pracovali veľmi slobodne. Je to pôvodne paródia na stredoškolského profesora, ktorá sa volala Poliaci. Som rád, že je to aj v súčasnosti tak politicky aktuálne. Mne sa zdalo dôležité rozohrať ten materiál vo svojej divokosti a živočíšnosti. A tento divadelný súbor je živočíšny a dokážu využiť príležitosť slobodne sa hrať a toto mňa veľmi baví. Rád dávam hercom také protiúlohy. Niečo, na čo nie sú zvyknutí, čo ich spočiatku môže frustrovať, ale napokon tam nájdu tú možnosť presadiť si niečo svoje. Veď o tom je aj divadlo, o prekonávaní prekážok či už textových, alebo na javisku a to prekonávanie prekážok je na tom divadle zaujímavé a tematicky nosné. Aj tá žiadna mimika, rýchlo hovorený text, jasná artikulácia, aj to sú prekážky, ktoré herci v tejto hre museli prekonať. Pracujeme s doslovnou absurditou. Nič sa neschováva za nejaké dvojzmysly, ale všetko sa povie priamo a bez servítky,“ hovorí Braňo Mazúch a ďalej dodáva: „Ako som už hovoril, s týmto umeleckým súborom ma práca veľmi baví a to je pre mňa aj priorita, titul je už druhoradý a s týmto súborom by som sa nebál ísť do akéhokoľvek titulu, kde by som mohol obmedzovať emócie. Ja si myslím, že tie emócie vznikajú zo situácie a musia sa premietnuť u diváka. On musí odchádzať z predstavenia s nejakou emóciu a pokiaľ mu príliš doslovne predkladá danú emóciu herec, divák môže odchádzať frustrovaný. Jednoducho ho to môže minúť.“ 

Režisér Braňo Mazúch. 

Svoju prvú skúsenosť s týmto režisérom opísala aj herečka Vladimíra Štefániková, ktorá v tejto hre stvárňuje jednu z hlavných postáv. „Je to zaujímavé, pretože je to iná práca, než na akú sme zvyknutí. Prv som musela pochopiť o čo vlastne režisérovi ide, ale keď som sa do toho dostala, tak už to išlo. V tejto hre ideme priamo po texte a pracujeme telom, emócie a mimika idú bokom. Ja stvárňujem Mamku Ubu, ktorá je taký provokatér. Práve ona Tatka Ubu podpichne, aby konal, aby išiel, chopil sa moci a ukázal, čo dokáže. Myslím si, že je to veľmi zaujímavá hra a už je to potom len na divákoch, aký obraz si vytvoria, čo tam nájdu a ako to príjmu,“ prezrádza Vladimíra Štefániková. K jej slovám sa pripája umelecký šéf, Ľubomír Mindoš: „My sme kolektív, ktorý ide cez emócie. To je tá naša kyjevská škola. A tu zrazu šli emócie bokom. Spočiatku to bolo ťažšie, pretože napríklad idete sa v hre zabiť alebo idete niekoho zabiť a nemáte mať žiadne emócie. Je to ťažká robota, ale dobrá. Sme radi, že to režíruje Braňo a stále sa učíme niečo nové.“

V hlavnej úlohe sa predstaví Vladimíra Štefániková ako Mamka Ubu a Jozef Pantlikáš ako Kráľ Ubu. 


Na záver režisér prezradil, na čo sa môžu diváci v tejto hre tešiť a čo ich čaká. „Diváci sa môžu tešiť na politicky aktuálny titul. V neposlednom rade na strhujúce herectvo, na politický kabaret, na hymnu nového panovníka stredoeurópskeho regiónu, ale aj na fyzické herectvo. Divákov by mohla zaujať práve tá politická aktuálnosť tohto titulu, ktorá reflektuje, povedzme, najnižšie pudy súčasných politikov v snahe chopiť sa moci. Pretože takzvaný „ubuizmus“ sa dostáva k moci v rôznych kútoch sveta a takého Kráľa Ubu môžeme nájsť napríklad aj v Spojených štátoch amerických alebo v Severnej Kórei,“ uzatvára Braňo Mazúch.
 
Foto: www, archív DAD

Diskusia k článku