Jedna hra a rovno na tri spôsoby, takéto sú Sľuby v podaní Divadla Alexandra Duchnoviča

Jedna hra a rovno na tri spôsoby, takéto sú Sľuby v podaní Divadla Alexandra Duchnoviča

Divadlo Alexandra Duchnoviča odštartovalo novú sezónu v plnej sile. Už dnes prinesú svojim divákom prvú premiéru. Na začiatok siahli po klasike, ktorá však nebude tak úplne klasická. Novou inscenáciou sú Sľuby, ktoré sú predobrazom slávnej hry Jozefa Gregora Tajovského, Ženský zákon. Túto jednoaktovku však zahrajú rovno na tri spôsoby.

Réžie sa ujal, už umeleckému súboru dobré známy Matúš Oľha, ktorý nám o tomto pozoruhodnom diele prezradil viac. „Celý tento projekt sme vymysleli asi pred rokom. Inscenácia je zvláštna v tom, že jeden text sa hrá na tri varianty. Povedal by som, že možno je to aj pre diváka zaujímavé, čo všetko môže divadelník vniesť do interpretácie jedného textu. Ako sa dá všelijako interpretovať, možno až skomoliť,“ hovorí Matúš Oľha a dodáva: „Prvý spôsob je psychologicko-realistický, verný autorovi, v snahe čo najlepšie interpretovať čo autor napísal. Druhá verzia sú ochotníci, ktorí pri realizácii tohto nie najlepšieho textu narážajú na svoje limity a možno aj na premotivovanosť a veľkú snahu hrať čo najlepšie. Čo sa týka tretej časti, ani autor netušil, čo tam v jeho texte objavili divadelníci. Je to vlastne taká demonštrácia divadelného umenia ako slobodnej tvorby, autentickej, s tým, že text je len jednou súčasťou našej divadelnej práce. Divák za jeden večer zažije takéto tri prístupy, ktoré by mali byť oslavou dramatického umenia.“
 
Režisér Matúš Oľha

Táto inscenácia nadväzuje na dramaturgickú líniu slovenskej klasiky, ktorá sa v tomto divadle osvedčila. Predstavujú ju tituly ako Neprebudený, Ťapákovci či Krčma pod zeleným stromom, ktoré zožali u divákov taktiež obrovský úspech.

Zaujímalo nás, čo bolo na tejto spolupráci najnáročnejšie. „Najnáročnejšie bolo, aby herci prijali túto koncepciu, aby boli v stave akceptovať aj diametrálne rozličné motivácie. Tu si s pravoverným prístupom ku klasike nevystačíte a zároveň sme sa snažili demonštrovať, že aj klasický divadelný text môže byť zdrojom moderného divadla,“ hovorí skúsený režisér.

Od septembra sa stala súčasťou umeleckého súboru aj mladá herečka Zdenka Kvasková. Ako zvládla svoju premiéru v divadle? „Spolupráca bola skutočne skvelá. Matúš Oľha je veľmi úctivý a príjemný človek, ja som na začiatok vychytala snáď toho najlepšieho režiséra, keďže toto je moja prvá spolupráca s profesionálnym režisérom a profesionálnym divadlom. Predtým som pôsobila v kočovnom divadle,“ hovorí mladá herečka.
 
Pre Zdenku Kvaskovú je to v DAD-e jej prvá premiéra.

Ako sama dodáva, táto inscenácia je veľmi zaujímavá a verí, že osloví aj diváka. Prezradila nám aj to, ako sa v jednotlivých verziách pretvárala jej postava. „Prvá časť je psychologický realizmus a teda aj moja postava Aničky je taká klasická. Je to typická Anička, dedinská dievčina, ktorá je zamilovaná až po uši. V druhej časti sme museli prejsť do ochotníckeho hrania, tam sme sa vracali späť čase a spomínali, ako sme začínali (smiech). Keďže to malo byť až také zlé ochotnícke hranie, tak sme trošku hyperbolizovali. A práve v tejto často vznikali pomerne humorné situácie. Tretia časť bola pre mňa zas bizarná, pretože tam už nehrám Aničku ale Miška. A priznám sa, že sa ešte v tejto časti hľadám, ale verím, že do premiéry sa nájdem (smiech),“ hovorí Zdenka Kvasková a ďalej dodáva: „Každopádne je to veľmi zaujímavé, keďže sú tam tri spôsoby stvárnenia a v každej jednej je niečo iné, takže divák bude mať celkom zaujímavú ochutnávku.“

Umelecký šéf Ľubomír Mindoš na záver dodáva: „Myslím si, že ak sa na predstavení bavia herci, tak počítam, že sa budú baviť aj diváci. Hra je fantastická nielen pre domácu scénu, ale aj na zájazdy.“
 


Dominika Tuptová
Foto: Branislav Štefánik

Diskusia k článku