Pri animácii vytvárate úplne nový svet, pričom všetko závisí od vás!

Pri animácii vytvárate úplne nový svet, pričom všetko závisí od vás!

Za veľmi neurčitým pseudonymom ZGRND sa neskrýva len japonský DJ, ale aj mladý Slovák Martin Tomori. Jeho životným partnerom sa stalo mnohoraké vnímanie a podanie výtvarného umenia. O tom, že umenie nemusí byť len statické, ale šikovní ho dokážu „rozpohybovať“, i o živote animátora porozprával Prešovskému večerníku Zgrnd.

Venujete sa prevažne animácii. Čo si pod tým máme predstaviť?
 
*       Snažím sa predovšetkým využiť svoje výtvarné znalosti cez počítač. Animácia je len jeden z príkladov. Na vysokej škole som spravil dokopy tri animácie, popri škole prišla zákazka na klip, a po škole spolupráca na filme Gottland. Popritom sa venujem hlavne digitálnej grafike, ilustrácii, „concept artu“ a momentálne začínam „zabŕdať“ aj do 3D modelovania. Nesmiem zabudnúť na moje tetovania.
 
Ako sa vôbec mladý muž dostane k animovaniu? Ste prirodzený talent?
 
*       Neštudoval som vyslovene odbor animácia, nechcel som sa vysokou školou takto vyhraniť. Študoval som Nové médiá v Košiciach na Fakulte umení a VŠVU v Bratislave. Tieto školy poskytovali veľa voľného priestoru na vlastné nápady, čo bolo pre mňa veľmi pozitívnym momentom môjho štúdia, lebo som mohol tvoriť svoje.
 
Prešli ste si nejakým tvorivým procesom?
 
*       Od detstva sa snažím cibriť v kresbe, práci s farbou, svetlom, atmosférou a podobne. Myslím, že to je základný kameň väčšiny mojej práce. Či sa nakoniec už použije ako plagát, obrázok na internete, alebo sa rozhýbe a použije sa ako animácia vnímam až na druhom mieste. Často sa stáva, že nejaká vec vznikne napríklad ako digitálna grafika a neskôr ju využijem v animácii, alebo opačne. Je to pestrý svet a progres v moje práci je vidieť.
 
Ak sa človek chce venovať animácii, alebo výtvarnému umeniu, aké predpoklady by sa mali v ňom snúbiť?
 
*       Základ je mať výtvarné a technické schopnosti a dôležité je nájsť vo svojom výtvarnom štýle špecifické kvality a vedieť ich využiť. Dôležitým predpokladom úspechu animátora je získať si kontakty, posielať animácie na zahraničné festivaly a neustále o sebe dávať vedieť. Moja práca je veľmi špecifická, a dovolím si tvrdiť, že vo väčších mestách je aj väčšia šanca nájsť si zamestnanie, respektíve zákazky, ktoré vskutku dokážu človeku zarobiť „na chlebík“.
 
Môže sa animáciou človek uživiť, alebo je to len „bokovka“?
 
*       Záleží od okolností. Napríklad v Prahe je firma, v ktorej robí pár animátorov na plný úväzok, zbierajú zákazky a rozdeľujú ich buď medzi seba, alebo medzi externých animátorov. Rovnako tam sídli firma, ktorá pripravuje špeciálne efekty do filmov, čo má tiež blízko k animácii. Animátor, ktorý by chcel ostať na voľnej nohe a robiť na animáciách s autorským vkladom, by musel mať veľmi zvučné meno a pravidelný prísun zákaziek.
 
Kde všade sa vaše animácie objavili?
 
*       Ak som sa chcel predať, musel som prezentovať všade, kde mi dali priestor. Moje animácie videli ľudia až v Japonsku, Argentíne, Estónsku, Švédsku a ešte niekoľkých krajinách Európy.
 
Skúste nám popísať ako prebieha proces animácie u Martina Tomoriho?
 
*       Väčšina práce je photoshop. Tu to celé nakreslím tabletom. Väčšinou rozdelím do vrstiev. Jedna vrstva je kresba, jedna farebnosť, ďalšia tiene, pri animácii oddelím do vrstvy aj pohyblivé objekty a podobne. Potom celú grafiku hodím do Aftereffectu, kde ju rozhýbem a dám jej tak život. V niektorých prípadoch si pred photoshopom grafiku nakreslím na hárok papiera, preskenujem a prenesiem do photoshopu. Predsa len ručná kresba mi je najprirodzenejšia.
 
Čím je Zgrnd originálom?
 
*       Myslím, že práve v dôraze na špecifickú atmosféru a v štýle „rozpohybovania“ obrazov. Mnoho animátorov kladie dôraz na pohyb. Ja sa tejto zložke snažím venovať čo najmenej času a vždy ponechať najväčší priestor kresbe. Animácia však musí mať aj svoju dynamiku, aby nepôsobila ako „slide-show” obrázkov z prezentácie. Preto sa  dynamiku snažím vytvárať efektmi ako para, blesky, dážď, a podobne. Navyše to podporuje atmosférickosť.
 
Rovnako ste vytvorili sériu návrhov pre slovenskú značku doplnkov. Ako prebiehala táto spolupráca?
 
*       Boli to skôr digitálne grafiky. Je to skvelá značka, a Matúša, hlavu celej tejto značky, som spoznal na festivale animácií. Matúš ma oslovil, že chystá kolekciu peňaženiek s obrázkami od výtvarníkov. Vybrali sme spolu dve grafiky. Na šatku som vyrobil novú grafiku. Chcel niečo letné, svieže, kalifornský štýl. Slnko, palmy proste „holiday“.
 
Čo vás na animovaní najviac baví?
 
*       To, že vytvárate úplne nový svet, pričom všetko závisí od vás. Nie ste odkázaný na hercov, možnosti kamery...Celú realitu formujete podľa svojej fantázie...
 
Ako si predstavujete svoje publikum?
 
*       Myslím, že toto je jedna zo základných otázok, ktorú by si mal položiť každý slobodný umelec, ak chce robiť vlastné autorské diela a nie zákazky. Osobne si myslím, že moje publikum sú ľudia, ktorých zaujíma surrealizmus, magický realizmus, romantizmus a majú vzťah k estetike sídliska. Väčšinou sú to mladší ľudia točiaci sa okolo výtvarného umenia, animácie alebo filmu.
 
Pôsobíte pod pseudonymom „ZGRND“, prečo?
 
*       To som chodil ešte na strednú školu. S priateľmi sme sedeli niekde večer v meste a kamarát to slovo použil ako slovo, ktoré znie extrémne neurčito, ktoré keď človek napíše do Googlu, nič mu nenájde. Nakoniec je Zgrnd viacero vecí, myslím, že to je dokonca aj nejaký japonský DJ. Práve asi polroka na to som si zriaďoval účet na tej stránke, ktorú som spomínal a potreboval som meno. Nechcel som byť „Mato3425“ tak som zvolil Zgrnd, a odvtedy mi to ostalo.
                 
Vytvorili ste klip pre skupinu Puding pani Elvisovej.  Pochváľte sa.
 
*       Bolo to skvelé, krátke a intenzívne. Celý klip tvorila Martina Slováková. Koncept, kameru, všetko. Ja som mal na starosti video-projekciu na Pudingov a dodatočne animáciu. Zavreli sme sa v ateliéri v Trnave, Martina strihala a ja som animoval od rána do noci, bol to záťah ako sa patrí!
 
Za čím všetkým ešte stojí ZGRND?
 
*       Naposledy som robil napríklad digitálne portréty ľudí z ulice s ich obľúbenými miestami a realizovalo sa to v Anglicku. Momentálne ma najviac fascinuje tetovanie, ale to je beh na dlhú trať.
 
Najvýznamnejšia práca, ktorú ste doteraz získali?
 
Pre mňa osobne spolupráca na filme Gottland, je to veľký český projekt, založený na knihe Mariusza Szczygiela, ktorý nebude premietaný v klasickej sieti kín, ale bude mať vlastnú sieť väčšinou starších už nepoužívaných kín. Mal by vyjsť už onedlho.
 
Kam teraz smerujú vaše animátorské kroky?
 
*       Momentálne sa zaúčam v 3D programe na modelovanie postáv a objektov do hier, a hľadám si prácu vo firme, ktorá by sa špecifikovala na game designe. Zrejme sa budem uberať skôr týmto smerom a animáciu dočasne odložím. Vnímam to skôr ako posun vpred, prirodzenú evolúciu v tvorbe umelca.
 
 
Michaela Demková
 

Diskusia k článku