Rozhodnuté. DPmP kupuje aj ojazdené autobusy. Iná možnosť nie je

Rozhodnuté. DPmP kupuje aj ojazdené autobusy. Iná možnosť nie je

Dopravný podnik obnovuje vozový park. Nákup autobusov aj trolejbusov „odkleplo“ v pondelok mestské zastupiteľstvo. Problematické bolo dohodnúť sa, či kúpiť aj ojazdené kĺbové viac než šesťročné autobusy zo Zvolena. Keďže je dopravný podnik mesta Prešov momentálne v nie najlepšej finančnej situácii a čaká na úhradu záväzkov zo strany mesta, investícia do vozového parku v hodnote 2,3 milióna eur bola potvrdená aj s nákupom ojazdených vozov.

Nákup trolejbusov a autobusov bol plánovaný na základe plánu obnovy vozového parku v dopravnom podniku. Priemerný vek prevádzkovaných autobusov je v súčasnosti jedenásť a štrnásť rokov a trolejbusov 12,60. Súčasťou vozového parku sú aj dvadsaťdvaročné autobusy a až dvadsaťpäťročné trolejbusy.
 
Strednú cestu pri nutnom nákupe vozov navrhol riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus. Podľa návrhu plánu investícií potrebuje dopravný podnik nakúpiť do vozového parku jeden dvanásťmetrový trolejbus, dva osemnásťmetrové trolejbusy, tri štandardné autobusy a tri jazdené kĺbové autobusy.
 
Ojazdené šesťročné autobusy sú podľa názoru niektorých poslancov staré. „Ja sa pýtam, či dvadsaťdvaročné autobusy, tie, ktoré momentálne jazdia, nie sú staré?“ argumentoval protiotázkou na poslancov Peter Janus. Podstatné je podľa neho riešiť aktuálnu situáciu. „Ľudia sa potrebujú dostať zo sídlisk medzi šiestou až ôsmou hodinou ráno a potom naspäť okolo štrnástej až sedemnástej popoludní. U nás sú nosné linky z  veľkých obytných aglomerácií ako sú Sídliko III, Sekčov prepojené trolejbusovou dráhou a nosnými linkami 4, 8, 38. Napriek tomu musíme v čase rannej a odpoludňajšej špičky vypravovať na posilnenie ďalších pätnásť kĺbových autobusov, aby sme ľudí vyviezli a priviezli zo sídlisk. V rannej špičke dávame von dvadsaťdva kĺbových autobusov  a po ôsmej hodine ráno sa nám pätnásť vracajú späť do vozovne. V popoludňajšej špičke znova vyrážajú.  To sú teda  reálne využívané štyri až päť hodín v pracovných dňoch, v ostatnom čase nie sú,“ vysvetlil Peter Janus. Dodal tiež, žepo zakúpení nového vozidla ho prevádzkujú  päť až šesť rokov na celodenných linkách. Po najazdení 400 tisíc kilometrov a keď sú k dispozícii už nové,  tak sa voz presúva len v špičkách.  Na celodennej prevádzke ročne najazdí vozidlo do 80 tisíc kilometrov. 
 
Podľa viceprimátora René Puchera, ktorý svoj názor proti kúpe ojazdených autobusov vyjadril jasne, by druhou možnosťou bolo vziať trolejbusy do prenájmu a počkať, kým sa  nakumulujú zdroje na nákup nových vozidiel. Viceprimátor uviedol, že požičať si je od koho. Peter Janus však takú informáciu nemá. „Nemám informácie, aby mal niekto k dispozícii voľné kĺbové autobusy a že by nám ich požičal.“ Zaujímalo nás tiež, či si ešte môžeme dovoliť čakať a šetriť na nové.  „Myslím, že už sme na tej kritickej hranici, že si nemôžeme dovoliť čakať, ak chceme zabezpečiť dopravu v čase špičky. Staršie vozidlá slúžia ako rezerva. Každý deň je totiž nejaký ten autobus v dielni, na preventívnej prehliadke, na pravidelnej údržbe, na príprave na STK a, samozrejme, vznikajú aj poruchy,“ konštatoval situáciu riaditeľ DPmP, a.s.
 
Momentálne vo vozovom parku je 60 autobusov a 44 trolejbusov a za posledné dva roky  sa kúpilo šesť nových trolejbusov. Podľa riaditeľa je, samozrejme, ťažké hľadať optimum. Aj on by najradšej kúpil nové vozidlá, keby však na to mali peniaze. Pripustil, že peniaze by sa aj našli, ak by mali uhradené všetky záväzky. „Celková suma na investície 2,3 milióna eur, tá by nebola problémom, ak by sme mali uhradené všetky záväzky, ktoré voči nám má mesto Prešov. V roku 2013 vytvoríme zdroje z odpisov zhruba za 1,7 milióna eur a len za dva mesiace november, december  minulého roka nám mesto neuhradilo preddavky vo výške šesťstotisíc eur, čo spolu činí akurát tých 2,3 milóna eur. Tých šesťstotisíc eur, ktoré sme nedostali od mesta ako úhradu, sme mali vo vlastných zdrojoch ako rezervu na nákup investícií. Tú sme museli minúť na prevádzku, zaplatenie  nafty, elektriny a na mzdy.“
 
Kúpu ojazdených autobusov podporila aj predsedníčka klubu nezávislých poslancov Štefánia Andraščíková,  ktorá je aj členkou predstavenstva DPmP, a.s. „Kúpia sa aj tri ojazdené autobusy, pretože pán riaditeľ s technickým námestníkom nám na predstavenstve veľmi dlho a veľmi dôkladne argumentovali, prečo je nutné tie ojazdené autobusy kúpiť. Nechali sme si poradiť od odborníkov. Toto riešenie je optimálne, nie ideálne, ale v tejto chvíli najviac poslúži občanom mesta Prešov tak, aby tá obslužná činnosť bola pre nich maximálne dostupná a slušná a na úrovni, ako sa patrí na dopravný podnik krajského mesta.“
 
Poslanec Stanislav Ferenc tiež  podporil návrh kúpy ojazdených autobusov a pripomenul fakt, na ktorý mnohí jeho kolegovia zjavne pozabudli. Pri opravách ciest, napríklad na Sekčove, budú trolejbusy vyradené dočasne z prevádzky, nahradiť ich budú musieť autobusmi. Jeho kolega Vasiľ Janko, ktorý je tiež v predstavenstve DPMP, a.s., dôrazne odmietol nájom aj úver. Žiadal, aby spoločnosti boli vyplatené peniaze od mesta a mohli si na investície šetriť.
 
Hovorilo sa aj o tom, že nové vozidlá nemajú len samé výhody, ako si mnohí myslia. „Nové vozidlá sú, samozrejme, v záruke, náklad na nich je nižší  oproti tým starším vozidlám. Možno taký rozdiel je v tom, že tie jazdené vozidlá, ktoré navrhujeme obstarať, sú   staršej  generácie – Karosa 961. Cena náhradných dielov na tento model je podstatne nižšia ako u novších vozidiel. Faktor, ktorý tu vstupuje do hry, je aj spotreba. Staršie vozidlá majú nižšiu spotrebu, pretože do nových motorov sa inštalujú prídavné zariadenie, tie majú dosah na spotrebu,“ povedal pre Prešovský večerník Peter Janus. 

Diskusia k článku