Prepojenie  Škáry s Rusínskou radnica neplánuje, bude len chodník

Prepojenie Škáry s Rusínskou radnica neplánuje, bude len chodník

So zvyšujúcim sa počtom áut v našom meste sa pred pár rokmi otvorila aj mestská pandorina skrinka. Ukázalo sa, že parkovacích miest nie je dostatok, respektíve nie je ich dosť pre všetkých, ktorí chcú pohodlne zaparkovať čo najbližšie pri svojom vchode. Nestačia nám ani dvojprúdové komunikácie. Odkloniť tranzitnú dopravu cez obchvat sa momentálne nedá, tak sa zničené cesty po kúskoch plátajú a robia sa plány, ktoré by Prešovčanov mali odbremeniť od státia v ranných či poobedňajších zápchach. Podarí sa to?
Hovorí sa, že keď neprší, tak aspoň kvapká. Pri hľadaní možností ako zo začarovaného kruhu von sme narazili aj na slepú ulicu. Čo na príklad s miestnou komunikáciou Škára? Nedá sa využiť účelnejšie?

Škáru prepojiť s Rusínskou
 
Miestna komunikácia v lokalite Škára bola plánovaná ako príjazdová cestou pre dva závody - Lear a GBI. Jej realizácii predchádzalo nielen odkupovanie pozemkov, ale aj množstvo škriepok. Niektorým vlastníkom nehnuteľností v lokalite Škára mesto zaplatilo 15 eur, iným 26,6 eura a ďalším až 49,8 eura.  Niektorí z vtedajších poslancov hovorili o tom, že robiť cestu pre súkromné firmy je zbytočné.
 
Podľa mestského poslanca Ľudovíta Malagu (nezávislý), by však bolo žiaduce, aby sa realizovala výstavba II. etapy miestnej komunikácie Škára, teda prepojenie s Rusínskou ulicou. „Treba pozerať pozitívne dopredu a nie dozadu a nešpekulovať, či výstavbu I. etapy miestnej komunikácie Škára bolo alebo nebolo potrebné vybudovať,“ povedal pre náš denník.
 
Spomenul tiež dôvody, prečo by výstavba terajšej slepej cesty mala pokračovať. „Je viacero objektívnych dôvodov pre  výstavbu vychádzajúc z  reálneho stavu. Komunikácie v tejto časti sú počas dvadsiatich štyroch  hodín vyťažené, neboli stavané na takúto frekvenciu a vyťaženosť dopravy.“ Slová poslanca potvrdzuje aj realita. Na vozovke na Solivarskej ulici pri zastávke Škára v Prešove sa v minulosti stalo niekoľko dopravných nehôd, ktoré zapríčinili aj vodiči kamiónov. Faktom je, že  vozovka je tu zúžená a vodiči majú problém s prejazdom. Dokončením miestnej komunikácie Škára by sa podľa Ľudovíta Malagu dopomohlo pri riešení aj tohto mestského problému. „Výstavbou sa zabezpečí rozvoj a výstavba  v danom  území, kde podľa platného územného plánu mesta Prešov v tejto lokalite v jednej časti sú plochy  občianskej  vybavenosti a v druhej časti plochy polyfunkčné a výroba. Pomohlo by to aj doprave, respektíve " rozloženiu "  dopravnej vyťaženosti, hlavne kamiónovej dopravy v smere na Poľsko, Bardejov, Vranov, Svidník, Humenné  na teraz jestvujúcich komunikáciách  ako sú Východná, Solivarská smer Solivar - Šváby  a  Armádneho generála Svobodu na Sekčove ako aj do okolitých obcí,“ vysvetlil.
 
Podľa Ľudovíta Malagu, ktorý je aj členom výboru mestskej časti číslo päť, je Solivarská cesta v týchto časoch a pri aktuálnom zaťažení ciest nevyhovujúca. „Obchvat mesta Prešov pre odľahčenie dopravy napríklad aj v častiach Solivar a okolie, Šváby a Sekčov, tak skoro vybudovaný nebude. Ide hlavne o  dopravu  v smere z Poľska , Svidník, Bardejov, Vranod nad Topľou... a opačne cez Prešov v smere na Košice a Maďarsko. V  Solivare a okolí  napríklad v Ruskej Novej Vsi, Teriakovciach či Dulovej Vsi prebieha mohutná individuálna výstavba rodinných domov, pripravuje sa rozširovanie Solivarského cintorína - Na Hrádku, vybudovalo sa sídlisko Šváby, sídlisko Sekčov,  komunikácia Solivarská je už teraz nevyhovujúca,“ opísal situáciu v Prešove.
 
Pre radných Škára prioritou nie  je
 
Výstavba spomínanej komunikácie je podmienená hlavne finančným krytím, rozhodnutiami poslancov v mestskom zastupiteľstve, spracovaním projektovej dokumentácie, zabezpečením všetkých povolení k výstavbe. Zanedbateľná nie je opäť ani časť výkupu pozemkov od vlastníkov. Opýtali sme sa aj „radných“ či v blízkej budúcnosti nad týmto projektom uvažujú. „Prepojenie Rusínskej ulice a Škáry momentálne nie je prioritou mesta. Sú to školy, škôlky a opravy existujúcich ciest. V územnom pláne bola táto cesta zahrnutá, no s dlhodobým výhľadom a mesto to momentálne riešiť neplánuje. V súčasnosti sa v lokalite blízko Škáry pripravuje chodník s verejným osvetlením pozdĺž Solivarskej ulice,“ uviedla hovorkyňa mesta Jana Jurčišinová. Realizácia chodníkov podľa vtedajšieho vyjadrenia radnice sa mala konať už v roku 2010. Momentálne sú pri ceste naukladané len panelové kusy. 

Diskusia k článku