Opäť len plané sľuby. Vlak z Prešova do Bratislavy nebude

Opäť len plané sľuby. Vlak z Prešova do Bratislavy nebude

Opäť len sľubujú! Východniari už minimálne od roku 2007 bojujú o denné spojenie Prešova s Bratislavou severnou trasou. Rýchliky, ktoré touto trasou denne premávajú, totiž končia v Košiciach. Primátor Pavel Hagyari Prešovčanom toto spojenie minulý rok sľúbil. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky ho od marca zaviesť neplánuje.

Štát dotuje 30,3 milióna vlakových kilometrov ročne sumou 205 miliónov eur. Ministerstvo minulý rok prehodnocovalo, na ktoré trasy ich má určiť. Je pochopiteľné, že pri každej výraznej zmene sa ozývajú hlasy, ktoré sú proti nej, pretože ľudia sa prirodzene zmien boja. Minulý rok, keď sa pripravoval nový grafikon, bola spísaná petícia, pod ktorú sa podpísalo 10 000 občanov. Jej cieľom nebolo len zachovanie pôvodného grafikonu z roku 2011/2012 v rámci Prešovského kraja. Išlo aj o zachovanie priameho denného spojenia medzi mestami: PREŠOV a BRATISLAVA cez ZVOLEN v terajšej podobe a to vlakmi: 800, 801, 932, 933, 934 a 1931. „Petičiari“ bojovali aj o zavedenie priameho denného spojenia medzi mestami: PREŠOV a BRATISLAVA cez ŽILINU.
 
Skúška nového spojenia Prešov, Bratislava cez Žilinu, teda severnou trasou, mala začať už o pár dní v marci. Vyzerá to však tak, že sa východniari tešili predčasne. Nový denný rýchlik medzi Prešovom a Bratislavou premávať nebude. Cestujúci tak stále môžu využívať iba dlhšiu južnú trasu, alebo prestupovať v Kysaku.
 
Z metropoly Šariša to spomínaným rýchlikom trvá do Bratislavy približne osem hodín. To, že cesta by sa skrátila a cestujúci by si ušetrili čas aj pri prestupovaní, potvrdil aj Jozef Róbert Šmigalla, aktivista, rušňovodič a predseda Federácie strojvodcov. „O zriadenie tohto vlaku sa snažíme už minimálne päť rokov. Stojí to však všetko len na politickej vôli. O nič strašné predsa nejde. Stačilo by len niektoré rýchliky, ktoré smerujú do Košíc presmerovať do Prešova. Jeden večer a jeden ráno. Napríklad mohol by to byť pár rýchlika 602 a 611. Nešlo by o vytvorenie nového vlakového spojenia, v podstate len o jeho predĺženie. Nedosiahlo sa to bohužiaľ už ani v roku 2007, keď sme spísali prvú petíciu, aj kvôli tomuto problému. A vyzerá to tak, že sa to nepodarí ani tento rok. Cestujúcim by sme tak ušetrili minimálne dve hodiny. Cesta severnou trasou by rýchlikom z Prešova do Bratislavy trvala približne šesť hodín. Južnou trasou to teraz trvá osem,“ vysvetli strojvodca a iniciátor petícií.
 
Keď ministerstvo dopravy ohlásilo minulý rok škrtanie vlakov, spustila sa petícia. Primátor Pavel Hagyari v minulom roku po mnohých rokovaniach s ministerstvom dopravy prisľúbil, že  spoj zavedú na skúšku od marca 2013. Hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa v stanovisku pre Prešovský večerník uviedol, že po rokovaniach ministra Jána Počiatka s predstaviteľmi mesta Prešov a prešovskej župy padlo len jedno definitívne rozhodnutie.  A to, že zostane ponechaný nočný rýchlik Poľana ako priame spojenie Prešova a Bratislavy južnou trasou cez Plešivec a Zvolen. Tento vlak premáva v súčasnosti a bude premávať aj po marcovej zmene grafikonu. Teda rýchlik premávajúci južnou trasou.
 
„Dňa 4. septembra 2012 sa stretol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy Jíří Kubáček a primátor Prešova Pavel Hagyari za účelom prerokovania organizácie diaľkovej železničnej dopravy na trati Bratislava – Žilina – Košice s rýchlymi prípojmi medzi Kysakom a Prešovom. Spoločne prijali rozhodnutie zmeniť východiskovú, respektíve cieľovú stanicu jedného účelne vybraného páru rýchlikov z Košíc do Prešova počas ročnej skúšobnej lehoty v marcovej zmene grafikonu vlakovej dopravy,“ ozrejmil Martin Kóňa.  Minister sa v septembri stretol s predsedom Prešovského samosprávneho kraja Petrom Chudíkom a riaditeľom úradu PSK Stanislavom Kubánkom. „Predmetom rokovania bola organizácia železničnej osobnej dopravy na území PSK po zavedení grafikonu vlakovej dopravy 2012/2013. V rámci rokovania  sa dohodli, rýchlik „Poľana“ 800/801, zabezpečujúci nočné spojenie Prešova a Bratislavy, bude premávať v rovnakom režime.
V súvislosti s týmto rozhodnutím zrušili zúčastnení predchádzajúcu dohodu zo 4. septembra 2012 o skúšobnej zmene východiskovej, resp. cieľovej stanice jedného účelne vybraného páru rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice z Košíc na Prešov,“ bližšie vysvetlil Martin Kóňa.
 
Župa zvolila ekonomickejšiu cestu
 
Aká škoda teda nastane pre Prešovčanov? „Predseda PSK rokoval s ministerstvom naozaj dlho a detailne. Ministerstvo nám predložilo aj analýzu, ktorá hovorila o vyťaženosti vlakových spojení na východnom Slovensku. Ukázalo sa, že vlak z Prešova by nebol tak vyťažený ako vlak smerujúci len do Košíc. Väčšej skupine cestujúcej do Košíc by zmena spojenia spôsobila problémy, museli by prestupovať v Margecanoch. Cestujúci z Prešova by túto zmenu nedokázali zaplatiť. Kvôli týmto ekonomickým dôvodom sme sa rozhodli, že nepôjdeme hlavou proti múru,“ uviedla pre Prešovský večerník Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja. Dodala však, že vybojovali na ministerstve prísľub, že sa čakacie lehoty na prípoj v Kysaku znížia. Nemali by presahovať dvadsať minút.
 
Primátor Pavel Hagyari chce však s ministerstvom rokovať opäť. Bude PSK s primátorom spolupracovať? „Prešovský samosprávny kraj hospodári s veľkým počtom peňazí, uvedomujeme si, že mnoho vecí sa dá vyriešiť, len to niečo stojí. Kto to teda zaplatí?“ dodala na záver Veronika Fitzeková.
 
Aký bol pôvodný návrh Prešovského samosprávneho kraja? „Ráno idú z Košíc dva rýchliky krátko za sebou - IC vlak 500 o 5.28 h a rýchlik 602 o 6.15 h. Naším zámerom je rýchlik o 6.15 smerovať z Prešova. Takisto popoludní z dvoch vlakov vychádzajúcich z Bratislavy o 15.53 h a o 17.37 h by mal byť prvý nasmerovaný do Prešova. Ak sa to splní, bol by som celkom spokojný,“ uviedol pre Prešovský večerník v septembri Peter Chudík. Tento návrh akceptovaný nebol pretože ministerstvo Prešovčanom „poskytlo“ len jeden a to pôvodný nočný spoj. 

Diskusia k článku