Hrozilo, že trolejová doprava „kľakne“ na kolená

Hrozilo, že trolejová doprava „kľakne“ na kolená

(ako) - Vďaka eurofondom sa postupne rozširuje vozový park Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP), a. s. V súčasnosti majú k dispozícii 43 trolejbusov a ich priemerný vek je 7,5 roka. Autobusov je 68, vrátane 4 prenajatých z Bratislavy a ich priemerný vek je 11 rokov. Riaditeľ Peter Janus netajil, že keby nemohli nakupovať nové vozidlá cez eurofondy, boli by nútení trolejbusovú dopravu pomaly zlikvidovať.

Najstaršie vozy majú totiž 20-22 rokov a ich technický stav je už neudržateľný. „Pätnásť trolejbusov, ktoré sme kúpili, nám vytrhlo tŕň z päty, lebo z vlastných zdrojov by sme ich ťažko mohli obstarávať. Sú oveľa drahšie ako autobusy. Na nejaké obdobie sme problém vyriešili. Máme aj rámcovú zmluvu na ďalších 10 trolejbusov, ale je tam podmienka, aby mesto malo Master plán,“ povedal o aktuálnej situácii v dopravnom podniku riaditeľ Peter Janus.

Je tu potreba zhustiť intervaly spojov
Master plán je už spracovaný, ale ešte ho zastupiteľstvo neschválilo. V materiáli je presne definovaná potreba nákupu ďalších trolejbusov a v akom časovom rozmedzí, aby sa zhustil interval premávky nosných spojov 4,8,38. Druhá fáza je trolejizácia Rusínskej ulice a sídliska Šváby, čo umožní vytváranie nových dopravných ťahov. Ide teda o to, aby sa preprava cestujúcich zo sídlisk do centra zrýchlila. Mesto to však musí schváliť a potvrdiť tak navýšenie kilometrických výkonov.
 

Cieľ je prejsť na elektrickú frakciu
Hlavnou myšlienkou Master plánu v prípade MHD je prejsť v meste na úplnú elektrickú frakciu. To znamená zrekonštruovať súčasnú trolejovú sieť tam, kde chýba, čiastočne ju vybudovať, ale s tým, že sa udrží trolejbusová trakcia. Ďalším krokom je ísť do nákupu elektrobusov aj parciálnych trolejbusov. „V Prešove s tým zatiaľ nemáme skúsenosť, ale jazdia už v Banskej Bystrici, kde ich práve testujú. V Čechách je naopak viacero miest, kde už bežne jazdia. Najmä v Plzni, ale napríklad aj v Zlíne,“ vysvetlil Janus.

Parciálne trolejbusy jazdia na batérie
V praxi to znamená, že tam, kde je to možné, jazdia parciálne vozy v rámci trolejovej siete. Tam, kde chýba, trolejbus stiahne zberače a napojí sa na batériu, ktorá poháňa elektromotor. Podľa toho, koľko kilometrov má vozidlo pred sebou mimo siete, toľko bateriek musí využiť. Pre ilustráciu na 2 km potrebuje asi tisíc kg bateriek. „Baterky sa dobíjajú počas jazdy alebo v garáži. Ideálne teda je, keď ide po hladkej trati bez výhybiek, odbočiek a križovatiek. Tieto tri „prekážky“ totiž znamenajú rýchlejšie vybíjanie bateriek,“ popísal fungovanie parciálnych vozidiel Janus. Trolejová trať ako taká je najdrahšia na náklady práve v križovatkách. Keby sme v Prešove mali parciálne trolejbusy, po rovnej trase by prešli napojené na sieť, pred hlavnou križovatkou by stiahli zberače dole a napojili sa na batérie. Za križovatkou by sa znova napojili na sieť. Bola by to finančná úspora, ale tým spôsobom by sa eliminovala aj náchylnosť na poruchy vozidiel. „Križovatky sú  najporuchovejšie miesta. Pri parciálnych autobusoch sú slabým miestom baterky, ale všetko je vo vývoji. Ich dojazd je 150-180 km v závislosti od klimatických podmienok, teda či v lete púšťa klimatizáciu alebo v zime kúrenie,“ konštatoval riaditeľ dopravného podniku.

Foto: ako

Diskusia k článku