Dá sa zrýchliť mestská hromadná doprava?

Dá sa zrýchliť mestská hromadná doprava?

(ako) – Sme na tom s mestskou hromadnou dopravou teraz celkom dobre a v pláne je nákup ďalších nových vozidiel. Zaujímalo nás, či je možné zrýchliť dojazd spojov MHD pri súčasnej hustej vnútromestskej doprave. To je totiž jediná cesta k tomu, aby ľudia nechávali svoje autá doma.

Zhruba polovicu výkonov teraz robí DPmP elektrickou trakciou, teda trolejbusmi. Do štvrtí s rodinnou zástavbou, do okolitých obcí a tam, kde trolejová sieť chýba, jazdia autobusy.

DPmP má plán obstarať cez výzvy 6 dieselových autobusov aj 5 krátkych elektrobusov. Postupne nimi vymenia midibusy, ktoré už majú viac ako 10 rokov. „Situáciu trochu zmenila novela o verejnom obstarávaní, čo znamená, že všetko sa musí riešiť cez elektronický aukčný systém. Žiadosť už je na ministerstve a robíme súťaž. Celkom by sme chceli kúpiť 15 nových dieslových vozov. Musíme to urobiť, lebo vozy, ktoré máme, najazdia ročne okolo 70-80 tisíc kilometrov. Niektoré majú za sebou už milión kilometrov a na takú záťaž nie sú stavané,“ uviedol Peter Janus.

Pripomenul tiež, že po 10-15 rokoch majú niektoré typy vozidiel problém s náhradnými dielmi, opravami a pod. Nespĺňajú požiadavky na emisné normy, ale dopravný podnik ich musí opraviť a poslať na cesty.
 

Ich depo už má 56 rokov

Keby sa rozhodli pre elektromobilitu, chcelo by to aj iné investície. Napríklad zmodernizovať dielenské priestory aj miesta na nabíjanie elektrobusov. Depo im slúži od roku 1962, posledné dielne sa stavali v 70-tych rokoch. Pritom, technológia napreduje veľmi rýchlo. Súčiastky sa zmenili, diagnostika tiež a hoci niečo inovovali aj z vlastných zdrojov, v podstate hasili len najnutnejšie podmienky v dielňach. Depo aj dielne si zaslúžia celkovú modernizáciu a aj to sa pokúsia zmeniť s pomocou eurofondov.

Čo presvedčí ľudí nechať autá doma?

„Treba na to politickú odvahu, ale dá sa to. Na cestách, kde sú štyri pruhy, treba zablokovať jeden a pustiť tam MHD, sanitky policajtov a hasičov. Bus pruhy sú v Košiciach, Bratislave aj Prahe a ľudia to akceptujú aj keď stoja v kolónach. Neviem, či by to Prešovčania prijali,“ myslí si riaditeľ Peter Janus. Napoly žartom, ale s vážnym podtónom dodal, že cesta je v skomplikovaní dopravy osobnými autami a možno aj s parkovaním v centre. „Keby boli bus pruhy v kombinácii s parciálnymi autobusmi, tak by sa cestujúci mohol dostať zo Sekčova do centra za 10 minút a osobným autom by to trvalo 20 minút. Vodič by ešte musel zaplatiť za parkovanie. Možno by si časom rozmyslel, či sa mu viac neoplatí cestovať trolejbusom,“ dodal Janus. Prvú skúsenosť s bus pruhmi získame až po rekonštrukcii komunikácie a križovatky na Solivarskej ulici. Investorom tam bude Prešovský samosprávny kraj. Uvažuje sa o štyroch jazdných pruhoch a dvoch buspruhoch. Dokonca aj s chodníkmi pre peších a s cyklochodníkom.

Foto: ako, www

Diskusia k článku