Prešovčania sú nedočkaví, chcú poznať detaily Master plánu

Prešovčania sú nedočkaví, chcú poznať detaily Master plánu

Je takmer verejným tajomstvom, že Prešov už má spracovaný závažný a rozsiahly dokument, Master plán (Stratégia udržateľného rozvoja dopravy). Ľudia by chceli poznať jeho obsah a niet sa čomu čudovať. Veď posledný generel dopravy, ktorý mesto malo, bol z roku 1988. Faktom tiež je, že v Prešove sa hromadili, ale neriešili dopravné problémy minimálne 30 rokov. Nový Master plán by mal priniesť komplexnú víziu do roku 2045.

Strategický dokument vypracovala česká spoločnosť NDCon, ktorá má s tým bohaté skúsenosti. Nebolo to jednoduché, ani lacné. Spracovanie stálo 70-tisíc eur, ale nie za mestské peniaze. „Mňa by to veľmi zaujímalo, aké riešenia pre nás našli, veď prešovská doprava je už dlhodobo v hroznom stave. Jazdím veľa a po celom Slovensku od vodičov počúvam, že keď majú výjazd do Prešova, majú z toho nočnú moru. Vraj im prejazd cez upchaté mesto trvá tak dlho, ako keď idú po diaľnici z Popradu. Dúfam, že kým schvália dokument v zastupiteľstve, bude možné doňho aj nahliadnuť,“ povedal nám Juraj Sabol.

Master plán ešte odborne posudzujú

Na decembrovom mestskom zastupiteľstve poslanec Richard Drutarovský v rámci interpelácií primátorke tiež položil otázku, kedy bude Master plán zverejnený a predložený poslancom na diskusiu. „Mám takú informáciu, že práve prebieha proces SEA, preto nie je vhodné ešte zverejňovať materiál. Môžu sa objaviť nejaké pripomienky,“ reagovala primátorka Andrea Turčanová.

Mimochodom, SEA znamená proces posudzovania priamych aj nepriamych vplyvov na životné prostredie. Master plán, ako strategický dokument, musí prejsť takým odborným posudzovaním a určiť výhody aj nevýhody navrhovaných riešení s dopadom na zdravie ľudí. Vyjadriť sa teda musí Ministerstvo životného prostredia, potom ešte Okresný úrad a až potom sa môže dokument verejne prerokovať. K poslancom sa na schválenie dostane až nakoniec.

Analyzovali aj vnútromestskú dopravu

Odborný konzultant spoločnosti NDCon Jan Kašík už prezentoval časť pripravených vízií aj analýzu súčasnej dopravnej situácie v meste. Po rokoch sa síce mení, lebo sa stavia juhozápadný obchvat D1, minulý rok boli zrekonštruované dve zložité križovatky, na ďalšej  pracuje Slovenská správa ciest tento rok (Levočská-Obrancov mieru) a pravdepodobne sa začne rekonštruovať aj križovatka na Solivarskej ulici. To sú síce veľké posuny, ale prichádzajú dosť neskoro a staré problémy Prešovčanov stále dobiehajú. „Prejazdnosť centrom mesta je pomerne vysoká. Nemáme komunikácie, ktoré by tieto sídliská prepájali a teda ľudia sú v podstate nútení ísť cez centrum mesta. Tým, že sú tam pomerne zložité križovatky, vzniká aj zdržanie. Autobusy a trolejbusy by mali mať preferenčné pruhy, ale zároveň hľadáme aj riešenie, aby sme niektoré križovatky zjednodušili,“ povedal Kašík. Z analýzy tiež vyplýva, že cieľová doprava do mesta je veľmi silná s prevahou krátkodobých ciest. Dá sa povedať, že takmer každá druhá cesta smerom od Sabinova je z oblasti Kanaša a Veľkého Šariša. Stará cesta na Poprad má skoro rovnakú intenzitu ako diaľnica a to vplyvom krátkych ciest z Malého Šariša a okolitých obcí. Takže prímestská doprava je veľmi silná a rastie v čase. Ľudia, ktorí bývajú za mestom, nie sú svojím životným štýlom typickí užívatelia hromadnej dopravy. Hromadná doprava tam síce chodí, ale vozí napríklad prevažne dôchodcov a deti. „My tým ľuďom preto musíme ponúknuť čo najlepšie podmienky pre cestovanie verejnou dopravou. Na to, aby ľudia chodili do práce autobusom, treba zmeniť ich myslenie alebo ich presvedčiť o výhodnosti tejto formy prepravy,“ dodal Kašík.

Anna Košuthová
Foto: www

Diskusia k článku