Mestské lesy vyzerajú ako mesačná krajina, z tunela tam vyvážajú kamenivo

Mestské lesy vyzerajú ako mesačná krajina, z tunela tam vyvážajú kamenivo

Blíži sa jar a veľa ľudí sa teší na prvé vychádzky do mestských lesov. Majú totiž nielen hospodársky, ale aj rekreačný status. Tí, ktorí tam už boli, sú šokovaní. Les totiž vyzerá ako mesačná krajina plná kameňov a po niekdajších cestičkách sa nedá prejsť. Ľudia si pohoršene kladú otázku, kto toto dovolil. Majú pocit, že z lesov sa stala divoká skládka.

Ľudia si tiež všimli, že balvany aj drobnejšie kamenivo do lesov dovážajú vozidlá z firiem, ktoré razia východný portál tunela juhozápadného obchvatu Prešova, teda časti diaľnice D1. Podali podnet na Odbor starostlivosti o životné prostredie na Okresný úrad v Prešove. Ten v mestských lesoch vykonal štátny dozor 1. marca 2019. „Protokol ešte nie je uzavretý, ale môžem potvrdiť, že podnet bol opodstatnený. Les je plný kameniva, konkrétne ílu. Pravdepodobne zastavíme činnosť, na ktorú nemajú povolenie. Už sa tam nebude môcť nič vyvážať a nie je vylúčené, že dostanú pokutu. Mali by tie haldy kameniva odpratať,“ povedal nám vedúci odboru starostlivosti o životné prostredie Miroslav Benko. Mimochodom, pokuta je v takýchto prípadoch stanovená v rozmedzí od 4 do 350-tisíc eur. Zároveň pozvali zástupcu Technických služieb mesta Prešov, a. s. (TSmP), ako správcu mestských lesov na úrad, aby podal k veci vysvetlenie. Rokovanie sa má uskutočniť 11. marca.


Z ílu má byť podložie pre lesné cesty

Pripomíname, že stavba diaľnice D1 ide aj cez lesy vo vlastníctve mesta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v prípravnom procese stavby od mesta časť pozemkov odkúpila. Mestský rozpočet si vtedy polepšil o zhruba 8 miliónov eur. To bolo približne pred šiestimi rokmi. Stavať sa začalo pred dvoma rokmi, ale stromy medzitým v lese rástli ďalej. „Národná diaľničná spoločnosť s mestom uzavrela dohodu, že vyrúbané drevo, ktoré v stavbe prekáža, bude patriť správcovi, teda technickým službám, takže sme ťažili. Keď diaľničiari začali raziť tunel, oslovili nás s tým, že majú prebytočný materiál zo zeme, presnejšie ílovce a pieskovce z východného portálu. Dohodli sme sa, že by bolo dobré urobiť z toho materiálu cesty v lese. Plán je taký, že z ílovca nám urobia základné podložie a potom nasypú ešte drobnejšie kamenivo a zhutnia plochu,“ vysvetlil za Technické služby mesta Prešov, a. s. (TSmP) vedúci prevádzky mestských lesov a Ekoparku Juraj Hurný.

Poznamenal tiež, že ich idea bola, aby vytvorili cesty, ktoré by mohli využívať peší turisti aj cyklisti, ale mali by slúžiť aj na zvážanie dreva. Vyznačili okruhy a všetko naplánovali. „Odkedy sa v lesoch ťaží, ľudia nechcú, aby sme zvážali drevo po ulici Za Kalváriou, Ku Brezinám, Zimný potok, Horárskej a podobne. Nečudujem sa tým ľuďom, ale objektívne sme nemali inú možnosť ako zvážať drevo. Povedali sme si, že urobíme malé lesné sklady na kraji lesa a nikomu už nebudeme zavadzať,“ dodal Hurný. Prax je totiž taká, že lesníci zrúbu strom, osekajú konáre a ťahajú ho po lesných cestách. To znamená, že veľké kmene urobia ryhy v lesnej pôde a po čase nastáva erózia. V spolupráci s diaľničiarmi preto videli možnosť urobiť základ infraštruktúry, aby nákladné vozidlá mohli prísť čo najbližšie k lesu. Cestu navrhli pozdĺž celého územia mestských lesov. Na niektorých miestach chceli vytvoriť výhybne a na nich malé lesné sklady, aby sa tam drevo dalo pritiahnuť, ukladať, aj nakladať na autá.

Aká je pravda o povoleniach?

Vedúci prevádzky mestských lesov Juraj Hurný tvrdí, že radnica im ako správcovi lesov dala súhlas na terénne úpravy a zo stavebného úradu majú rozhodnutie o využití územia. „Pokiaľ viem, tak žiadne legálne povolenia nemajú. Ani k prerokovaniu rozhodnutia o využití územia nás stavebný úrad neprizval a nežiadal stanovisko. Mali sme žiadosť od technických služieb o súhlas na terénne úpravy pre štyri lokality, ale povolenie sme dali len na jednu a v troch sme prerušili konanie,“ reagoval šéf odboru starostlivosti o životné prostredie Miroslav Benko. Povolenie sme si overovali aj na prešovskej radnici. „Mesto Prešov dalo súhlas len na uloženie zeminy a výstavby diaľnice D1, ktorá mala byť použitá na následnú realizáciu terénnych úprav v Lesnom parku mesta Prešov. Na vývoz kameniva upozornili samotní občania. V súčasnosti čakáme na vyjadrenie odboru starostlivosti o životné prostredie na Okresnom úrade,“ informovala hovorkyňa radnice Eva Peknušiaková.
 
Takto to v súčasnosti vyzerá v mestských lesoch.
 
Dobrý úmysel...

„Uznávam, že dnes to vyzerá v lese otrasne. Koniec koncov, každá stavba v procese vyzerá hrozne, ale toto riešenie považujem za správne. Cesta má trasu v svahu a touto úpravou môže byť zjazdná aj pre nákladné autá v prípade potreby. Nikdy by sme si to nemohli dovoliť a nikto by to nezaplatil, ale tým, že sa stavia diaľničný tunel, tak nám to dodávateľ stavby D1 urobí prakticky zadarmo,“ argumentoval Juraj Hurný. Pripomenul tiež, že v lese už 10 rokov hospodária s certifikátom FSC. Majú pripravený projekt na protipožiarne a približovacie cesty, len čakajú na výzvy z EÚ, aby ho mohli podať. Keby im NDS vytvorila podložie, v ďalšom období by mohli dokončiť komunikácie aj s priepustmi. Ide celkom o 12 kilometrov komunikácií, čím by vznikol lepší prístup z Borkúta aj z Vydumanca.
 

Anna Košuthová
Foto: ako

Diskusia k článku