Dopravný podnik kúpi desať trolejbusov za vyše päť miliónov eur

Dopravný podnik kúpi desať trolejbusov za vyše päť miliónov eur

Investíciou za 5,1 milióna eur pre dopravný podnik sa zaoberali poslanci na aprílovom zastupiteľstve. Ide o nákup 10 nových trolejbusov z prostriedkov Operačného programu dopravná infraštruktúra a vlastných zdrojov dopravného podniku. Otvorila sa aj kritická diskusia o tom, že pôjde zase o dieselové trolejbusy a nie parciálne, teda na batériu. Iné mestá ich už majú a testujú fungovanie v premávke aj časové dojazdy s využitím batérie.

Šesť z tých, ktoré kúpi dopravný podnik pre Prešov bude merať 18 metrov a budú kĺbové. Ďalšie 4 budú štandardné, 12-metrové. Päť percent z kúpnej ceny, čo je 258 688 eur, do nákupu investuje dopravný podnik z vlastných zdrojov. Nové vozidlá majú prispieť k zvýšeniu atraktivity a prístupnosti mestskej hromadnej dopravy. Mimochodom, v rokoch 2016 - 2017 dopravný podnik obstaral za nenávratný finančný príspevok z Operačného programu integrovaná infraštruktúra 15 moderných nízkopodlažných plne klimatizovaných trolejbusov. Medzitým sa obstaráva nákup 5 elektrobusov a teraz prišiel na rad nákup 10 trolejbusov v rámci kúpnej zmluvy so spoločnosťou Škoda Electric, a. s. Vozový park sa tak pomaly obnovuje. Keďže je dopravný podnik mestskou spoločnosťou, tento nákup museli schváliť mestskí poslanci.
 
Prečo nekupujeme trolejbusy s batériou?
 
„Pre mňa je zarážujúce, že mesto schvaľuje strategické dokumenty a potom ich nedodržiava. Už v roku 2015 sme sa zaviazali, že budeme kupovať aj trolejbusy s batériami, ktoré by nám pomohli prepájať trasy bez nutnosti rozširovať trolejové siete. Nákup elektrobusov je síce chvályhodný, ale Prešov nemá nabíjacie stanice a teda ich prevádzkový čas bude extrémne nízky. Iné mestá nakupujú trolejbusy s batériami. Napríklad v Banskej Bystrici už testujú dva a plánujú ešte šesť kúpiť,“ povedal v diskusii poslanec František Oľha. Pripomenul, že nové trolejbusy budú môcť chodiť len po tých tratiach, ktoré už máme a časom budeme potrebovať nové siete. „Prečo sa nepokúšame kúpiť aspoň jeden trolejbus s batériou a neotestujeme ho?“ dodal František Oľha. Výkonný riaditeľ dopravného podniku Peter Janus vysvetlil, že v tejto výzve bolo možné nakupovať len klasické trolejbusy. Plánujú však uchádzať sa aj o parciálne trolejbusy, ale všetko má svoju postupnosť.
 
Budovanie trolejovej siete
 
Teraz je dopravný podnik vo fáze, kedy musí riešiť obnovu vozového parku. Následne by malo nasledovať rozširovanie trolejovej siete. Napríklad na trase Rusínska - Kuzmányho, Sibírska - Pod Šalgovíkom, na Šváboch a podobne. Cieľom je skrátiť čas dopravy cestujúcich zo sídlisk do centra a naopak. „Máme záujem nakupovať aj parciálne trolejbusy a testovať parametre výkonu batérií. Získavame aj informácie od kolegov, ktorí ich už prevádzkujú. Tieto výzvy na čerpanie európskych zdrojov sú však pod gesciou Ministerstva pôdohospodárstva SR a keď sa objavia, iste ich využijeme,“ zdôraznil Janus. Oponoval poslancovi Oľhovi, ktorý pripomenul, že pre elektrobusy bude nutné vybudovať nabíjacie stanice. „Nabíjacie stanice nie sú až také komplikované a výrobca elektrobusov nám dodá aj nabíjačky. Pre nás stačí zabezpečiť dostatočnú kapacitu elektrickej energie na pripojenie staníc,“ oponoval voči výhradám. Pripomenul tiež, že si treba uvedomiť aj cenu týchto parciálnych trolejbusov. Momentálne sú na trhu najdrahšie. „Jeden stojí minimálne 400-tisíc eur. Je to preto, že sú v nich drahé batérie,“ poznamenal Janus.
 
Anna Košuthová
Foto: DPMP
 

Diskusia k článku