Tréner v posilňovni:  „Trochu pocvičia a hneď „čumia“ do mobilu“

Tréner v posilňovni: „Trochu pocvičia a hneď „čumia“ do mobilu“

„Od nového roka budem cvičiť, fakt s tým začnem“ – pripadajú vám tieto slová akési povedomé? Asi áno, ak ste jeden z tých, kto si ich povedal 1. januára. Dnes máme takmer polovicu februára za sebou a mnohí z nás nevideli posilňovňu ani z diaľky. No napriek tomu my sme našli fitnesko, v ktorom zaznamenali nárast klientov až o tridsať percent. Viac nám o cvičení, chybách, ktoré najčastejšie robia klienti, povedal Michal Tužinský, tréner I. stupňa v kulturistike, fitness a silovom trojboji s kvalifikáciou I. a II. stupňa a SM systému pre pokročilých a tiež tréner Vladimír Klubert.

 Michal  Tužinský má kvalifikáciu osobného trénera od roku 2014. Kulturistike a fitness  sa venoval dlhodobo vo svojom voľnom čase. „Vypracovával som jedálničky a tréningové plány len pre kamarátov a cvičil som hlavne pre radosť. Vzdelával som sa a od roku 2016 som začal oficiálne vykonávať činnosť osobného trénera,“ hovorí Michal Tužinský a dodáva: „Ako každý rok, tak aj v januári  sme  zaznamenali nárast návštevnosti klientov a záujem o služby osobného trénera asi o 30 percent.  Je to spôsobené tým, že počas vianočných sviatkov sa priberá a po novom roku sa všetci rozhodnú aj na základe novoročných predsavzatí chudnúť a začnú vo väčšej miere navštevovať fitnescentrá.  Ženy chcú najčastejšie chudnúť a muži viac naberať svalovú hmotu, ale, samozrejme, aj chudnúť. Veková kategória mojich klientov je od 20 až do 60 rokov.“

Ženy chcú trénerov

Podľa jeho slov najčastejšie chyby pri cvičení sú nesprávne dýchanie, nesprávny rozsah dráhy pohybu alebo zlé držanie tela. „Je niekoľko dôvodov prečo sa ľuďom nechce cvičiť. Buď je to pre nich finančne náročné, časovo náročné, alebo sa hanbia cvičiť medzi ostatnými, aby sa napríklad nestrápnili pri nejakom cviku, no veľmi častým dôvodom je aj to, že sa im jednoducho cvičiť nechce. V prevažnej väčšine prípadov sú to len výhovorky. Podľa mňa kto chce, čas si nájde,“ hovorí Michal Tužinský, podľa ktorého je čas, kedy chceme cvičiť  na zvážení každého z nás.  „Je to individuálne. Niekomu sa cvičí lepšie ráno, inému poobede alebo večer. Podstatná je hlavne pravidelnosť. Optimálne je cvičiť trikrát do týždňa. Musím podotknúť, že nie je dôležité iba cvičiť, ale veľmi dôležitým aspektom pri dosiahnutí úspechu, či už pri chudnutí, alebo formovaní postavy, je aj úprava jedálnička. Bez upravenej stravy to nejde a je to základ pre dosahovanie optimálnych a želaných výsledkov. Jedálniček vždy vypracuvávam individuálne na mieru každého klienta, na základe jeho parametrov a cieľov.“

Michalovou  špecializáciou je SM systém. Je to veľmi účinné cvičenie pri odstraňovaní bolesti chrbtice alebo prevencia pred skoliózou chrbtice. „Týmto cvičením pomáham svojim klientom veľmi účinne odstraňovať bolesti chrbtice, ktoré sú aj častým dôvodom nepríjemných bolestí hlavy. Každopádne nikdy nie je neskoro začať cvičiť. Stačí len  vstať a rozhodnúť sa urobiť pre seba niečo veľmi prospešné a tým výrazne skvalitniť svoj život, nielen po fyzickej, ale aj po psychickej stránke. Všetkým čitateľom Prešovského večerníka preto želám, aby sa čo najskôr odhodlali začať cvičiť, aby sa mohli cítiť lepšie a ich život sa stal o niečo plnohodnotnejším a krajším,“ odkazuje Michal Tužinský.

Štyri roky je trénerom Vladimír Klubert. „Ja som nárast nezaznamenal, klienti prichádzajú pravidelne. Iná situácia bola v decembri, kedy mnoho z nich tréningy vypustilo,“ hovorí a dodáva: „Trénera si častejšie najímajú ženy. Predsa si radšej nechajú poradiť ako muži, u ktorých ide o ego. Muži nepotrebujú radu, oni si to odpozerajú, naštudujú, veď opýtať sa alebo zaplatiť si trénera je hanba či zbytočnosť. Ale pozerať sa na chlapa, čo cvičí 20 či 30 rokov a stále neovláda techniku základných cvikov hanba nie je,“ smeje sa Vladimír Klubert, ktorý má klientov všetkých vekových kategórii, ale zacvičil si aj so sedemročným chlapčekom. „Kto netrénuje pravidelne, tak výsledkov sa nedočká. Pravidelný tréning a pravidelná strava je cesta k väčšiemu či menšiemu úspechu. Samozrejme, ďalšie chyby sú zlá technika, ktorá je často dôsledkom používania príliš veľkej záťaže, samozrejme u 99 percent je to opäť problém mužov, ja ich nazývam egocvičenci. Je im jedno ako, ale hlavne im ide o to, aby tú obrovskú záťaž dvihli,“ prezrádza, čo všetko zažíva s klientmi.„Ďalším problémom je  nízka intenzita tréningov. Aby ste ma lepšie pochopili čo mám na mysli - cvičenec si má odmakať sériu, oddýchnuť 1-2minúty a zopakovať to. Ale cvičenec si to odcvičí a hneď berie mobil do ruky a päť minúť do neho čumí,“ krúti nechápavo hlavou  tréner, podľa ktorého, keď už niekto príde do fitka, tak cvičiť chce, no niekedy sa zbytočne necháva rozptyľovať, napríklad mobilom. „Klientom sa snažím vysvetliť, že týždeň má 168 hodím a oni trénujú 3-5 hodín týždenne. To je málo.  A čo zvyšných 163 hodín? Zanedbateľné množstvo času? Nie, práve tie rozhodujú, pretože ten čas sú bezo mňa. Na tréningu na nich dozriem, snažím sa z nich dostať 101 percent,“ hovorí a dodáva: „Lenže keď nemyslia na kvalitnú stravu, tak výsledok sa nedostaví v požadovanej miere,“ uzatvára V. Klubert.

Foto: archív trenérov, www

 

Jedálniček od Vladimíra Kluberta pre muža, ktorý chce pribrať

Raňajky: 100g ovsených vločiek (dochutiť sušeným ovocím, džemom, medom....), praženica z 3-5 vajec + zelenina

Desiata: ovocie

Obed: 150-200g kuracích pŕs + 100-120g ryže + zelenina

Olovrant: 150-200g kuracích pŕs + 100-120g ryže + zelenina

Večera: 200-250g lososa + 300-400g varených zemiakov + zelenina

Pred spaním: 150-200g tvarohu

 

Jedálniček od Michala Tužinského pre ženu, ktorá chce schudnúť

Raňajky: 30g ovsených vločiek s bielym smotanovým jogurtom, dochutiť napríklad 1čl medu.

Desiata: polovica grepu a 5ks kešu orechov.

Obed: 100 až 150g kuracích pŕs a 30g ryže, čerstvá zelenina ako príloha.

Olovrant: cottage cheese s čerstvou zeleninou.

Večera: 1kus pstruha, čerstvá alebo jemne naparená zelenina a pridať 1čl olivového oleja.

Diskusia k článku