Na regionálnom kole súťaže Cineama 2021 súperilo 60 filmov

0
250
Medvedica
ReklamaŠiroký sortiment výrobkov od výrobcov Searchlight, Massive- Philips, Kanlux, EGLO, Lucide, Lampions, Rábalux a LED-POL

Tento rok bolo regionálne kolo celoštátnej súťaže CINEAMA 2021 naozaj úrodné. Do súťaže sa totiž prihlásilo 60 filmov od neprofesionálnych autorov z okresov Prešov, Sabinov, Poprad, Kežmarok, Levoča aj Vranov n/Topľou. Dielka autorov posudzovala v Prešove porota v zložení Július Alcnauer (predseda), Alžbeta Verešpejová (dramaturgička) a Anna Košuthová (novinárka).

Prípravy súťaže pribrzdili aj karanténne opatrenia v budove divadla, kde sídli aj „prešovská osveta“. Vďaka podpore a pochopeniu riaditeľa DJZ v Prešove Mgr. Jána Hanza a aktívnej práci fanúšika filmu Ladislava Kissa, ktorý organizoval toto regionálne kolo sa podarilo celkovo prihlásiť 60  filmov vo všetkých vekových kategóriách.

V kategórii do 16 rokov sa objavilo viacero talentovaných tvorcov a preto sa porota rozhodla udeliť dve prvé a dve druhé miesta v kategórii animovaný film.

Mladí tvorcovia využili animáciu plastelíny prostredníctvom počítačového programu a aj pomocou Lega. Napriek ich nízkemu veku sa objavilo v animovaných filmoch viacero myšlienok a problémov, ktoré trápia aj nás dospelých vo vzťahu k životu a svetu okolo nás.

V kategórii hraný film (do 16 r.) zaujala Veronika Harabinová a jej film Screendžer. Reflektuje viacero problémov súčasnosti – napr. stratu toho, čo potrebujeme, zháňanie toho čo nepotrebujeme. Objavili sa aj filmy spracúvajúce klasické námety. Napr. Anna zo zeleného domu v súčasnom prostredí a dramatizácia príbehu Dávida a Goliáša naznačujúca potrebu boja proti šikanovaniu – Ferov príbeh.

Tradične najviac diel bolo v kategórii C- dokumentárny film a publicistika (do 16 r.). E. Michelčíková predstavila spomienky starého otca na medvedicu chovanú v horárni. Aktuálne problémy počas obmedzení vyvolaných ochorením Covid-19 spracoval M. Rázus v pohľade na svoju rodinu vo filme Spojenie. Ocenenie si zaslúži aj Adam Horanič, ktorý predstavil jeden deň žiaka počas dištančného vzdelávania vo filme (Ne)obyčajný deň.

V kategórii D-experiment a videoklip okrem originálnej uspávanky miestnych tvorcov v diele Filoména od Daniela Rázusa zaujal aj Tomáš Genčúr s klipmi zobrazujúcimi prírodu Spiša. Na propagáciu tohoto regiónu aj v širšom kontexte by bol veľmi vhodný po skrátení film The Spiš Castle from above s veľmi peknými zábermi Spišského hradu z dronu.

V druhej vekovej skupine (16 – 21 r.) sa predstavilo 22 filmov.

V kategórii  animovaný film (16 – 21 r.) zaujala Korina Paperáková s dielom Experiment Failed, ktoré vynikalo prácou s farbou a detailom. Porotu zaujali aj diela Saskie Oláhovej – I Adore You, Sabiny Čillikovej – Bariéra a Alexandry Molákovej – Sense. V dielach sa často objavoval motív virtuálneho priateľstva a potreba nahradiť priateľa v mobile reálnym človekom, ktorý je nablízku.

V kategórii hraný film ( 16 – 21 r.) zaujal predovšetkým humorne ladený detektívny príbeh Jeden z nás. Na druhom mieste sa umiestnil film Projekt Loop zobrazujúci ilúziu a paranoju v hororovom ponímaní.

Tatry – korona

V kategórii C- dokumentárny film a publicistika (16 – 21 r.) zaujal predovšetkým film Stojany, zaniknutá dedinka. Autorka Greta Galajda dokázala v minimalistickej zasneženej krajine načrtnúť nové možnosti pre cestovný ruch a pripomenutie si zaniknutej dediny, jeho kostola. Tento film a rovnako aj film Radovana Víra Vyšné Ružbachy by mohli byť veľmi dobrým podnetom pre cestovný ruch v oboch regiónoch.

Veľmi dobrú úroveň mal mal aj portrét skialpinistu od Márie Svitanovej. Dokázala v diele Skialp skĺbiť viacero pohľadov na vášeň športovca.

V kategórii D-experiment a videoklip (16 -21 r.) sa predstavili vyspelí tvorcovia pracujúci s detailom a kultivovaným kamerovým obrazom.

Antónia Bisová v diele Spomienky konfrontuje fotografie z detstva s pohľadmi na klasický analógový fotografický film. Patrícia Dominika Paulíková v diele Non consensual troughts pracuje s predstavou, snom v štylizovanom farebnom podaní s reflexiou spomienok a reality. Zaujímavý pohľad využívajúci takmer makrozábery na štetec a maliarske plátno predstavil Matej Dovjak v diele Botox Lady.

III. veková kategória nad 21 r.

Autori prihlásili 10 filmov. V kategórii hraný film bol iba jeden hraný film Krížová cesta, ktorá na pozadí relatívne prázdneho mesta Prešov bez tradičných divákov ukazovala štylizovanú cestu Ježiša nesúceho kríž na poslednej ceste. Dielo využívalo subjektívny pohľad človeka pod krížom.

V kategórii C- dokumentárny film a publicistika nad 21 r. sa skúsení tvorcovia zaskveli niekoľkými prínosnými dielami. Benjamín Schlesinger si odnáša hlavnú cenu za film Drom o deťoch z rómskeho sídliska Stará tehelňa v Prešove. Unikátnym spôsobom bez predsudkov a s expresívnou kamerou v úrovni detských očí predstavuje pohľad na to, čím sa zabávajú rómske deti. Okrem každodenného pohľadu na radosti, zobrazuje  aj ich túžbu vyniknúť v saltách a v tzv. parkúre.

Film Drom o deťoch z rómskeho sídliska Stará tehelňa v Prešove.

Ján Zibura predstavil preteky v lezení po ľadovej stene v diele Ľadový a drytoolový maratón.

Reflexiou minulosti bol film Jozefa Jurčenka a Jána Sokola Obrazy zo starej Osturne. Unikátne zábery nasnímané v roku 1991  sa nám ponúkli v novom autorskom zostrihu. Predstavili miznúci svet každodenného života tejto rázovitej dediny.

Kategória D-experiment a videoklip nad 21 r. predstavila tri hudobné zoskupenia objektívom Tomáša Telepáka. Na vysokej obrazovej a hudobnej úrovni je zachytený Peter Uher v klipe Mirror Door. Tvrdšiu rokovú hudbu predstavila kapela Gloom v klipe Hollow. Zahraničná hviezda Lucia Gibarti priniesla svieže spevácke rytmy v klipe Winner.

V IV. Kategórii bez určenia veku – minútový film väčšina autorov nedokázala dodržať časový limit.

Výnimkou bol film 2020  zachytávajúci jedno leto a cestovanie od Martiny Baňasovej a Matúša Šarišského. Veľmi kultivované videnie a pohľady na architektúru predstavila Antónia Bisová v diele Ako to vidím ja. Podobne táto autorka stvárnila abstraktné pohľady na malé detaily a svetelné javy v diele Abstracts.

Prehliadka potvrdila stúpajúcu úroveň v tejto oblasti tvorby. Naznačila nevyhnutnú úlohu učiteľa, okolo ktorého sa vo väčšine prípadov sústreďujú predovšetkým mladí tvorcovia na ZUŠ alebo na ZŠ. Tieto skupiny by si zaslúžili väčšiu podporu. Objavili sa zaujímavé reflexie na zmeny spôsobené dištančným vzdelávaním žiakov. Pre budúcnosť a archív by bolo cenné zachovať  aj pohľady na prázdne strediská cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách. Mládež naznačila súčasné postavenie a úlohy neprofesionálnych tvorcov filmov. Mladí tvorcovia dokázali zachytiť intímny pohľad na rodinu a príbuzných v čase korony. Pre budúcnosť zachytili aj spomienky starých rodičov, ktoré by sa bez ich kamery asi stratili v minulosti.

Pre ďalší rozvoj a propagáciu by  bolo vhodné zabezpečiť zverejnenie a dlhodobú archiváciu vybraných diel, ktoré odrážajú našu súčasnosť. Po minuloročnom trende reklamných náborových filmov pre rodičov vyberajúcich školu pre svoje dieťa, sa v tomto roku objavil trend filmov s náboženskou tematikou. Námety boli rôzne. Od zachytenia vyučovania formou dramatizácie biblického príbehu až po dielo o propagácii farnosti, koledníkov a finančnej zbierky.  Inscenovanie krížovej cesty bolo spracované s vlastnou autorskou hudbou vytvorenou pre tento film.

Stúpajúca úroveň mladých tvorcov je podnecovaná aj snahou o umelecké videnie a filmová obrazovka často slúži takmer ako maliarske plátno. Vo viacerých prípadoch autori prezentujú veľmi kultivované umelecké fotografické videnie s premysleným výrezom abstraktnej výtvarnej scény. V reportážnom žánri sú schopní splynúť s prostredím a dosiahnuť to, že kamera prestáva byť rušivým prvkom. Napriek problémom a obmedzeniam sa potvrdila stúpajúca kvalita v tejto oblasti umeleckej tvorby.

Pripomíname, že krajská súťaž CINEMA sa uskutoční vo Svidníku 18-19.6.2021 a tam sa rozhodne o postupujúcich filmoch na celoslovenskú súťaž.

Július Alcnauer


Oficiálne výsledky sú prezentované v tomto videu. Tie sú doplnené o príhovor riaditeľa Divadla Jonáša Záborského v Prešove, ako hlavného organizátora tohto podujatia, a ako aj bezprostredné reakcie k úrovni a  priebehu súťaže z úst členov odbornej poroty.

Vyhodnotenie – Regionálne kolo Cineama 2021 Prešov:

Oceneným autorom doručíme v priebehu mesiaca vecné ceny a diplomy prostredníctvom zásielok Slovenskej pošty na uvedené kontakty v prihláškach filmov.

Všetky ocenené filmy s vyznačeným postupom na krajskú súťaž budú zaradené do programu krajského kola súťaže CINEAMA 2021, ktoré sa bude konať v priestoroch Podduklianskeho osvetového strediska vo Svidníku v dňoch 18 – 19. júna 2021.

Všetky informácie ku konaniu krajského kola Vám následne zašleme koncom tohto mesiaca.

Vyhlásenie  výsledkov regionálneho kola súťaže CINEAMA 2021.

Cieľom je online diskusia s odbornou porotou k Vašim súťažným filmom, ktoré sa súťaže zúčastnili, prípadne boli aj ocenené.

Webinár bude prebiehať prostredníctvom aplikácie Zoom Meeting 12.5.2021 o 16. hodine.

Manuál používateľa aplikácie Zoom.

Inštalácia, aj samotné pripojenie je veľmi jednoduché. Kvôli lepšiemu zvuku je vhodné používať slúchadlá s mikrofónom (úplne stačia také, aké sa prikladajú k mobilným telefónom).

Ako hostiteľ bude uvedený náš kolega Rastislav Kažimír, odborný pracovník Divadla Jonáša Záborského v Prešove, ktorý zabezpečuje technické riešenie webinára.

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/4743753057?pwd=RlEwRVdTdWlQQkJCa0wyQ1dqb2g3QT09

Meeting ID: 474 375 3057
Passcode: jZ1fBv

Link pre stiahnutie aplikácie:

https://zoom.us/download

 

ReklamaPredaj a distribúcia cestovín