Šarišská galéria otvára nevšednú výstavu Móda po COVIDe (Plató Creative Clash)

0
466
ReklamaŠiroký sortiment výrobkov od výrobcov Searchlight, Massive- Philips, Kanlux, EGLO, Lucide, Lampions, Rábalux a LED-POL

Dlhodobý projekt Plató Creative Clash skúma hranice medzi „oficiálnou“ módou a jej opakom. Sleduje jasné rozlíšenie medzi tým, čo je „anti-móda“ a čo jednoducho „móda“. Ide o slobodnú platformu zacielenú na návrhárstvo otvorené novátorským konceptom s umeleckými presahmi do nových médií. Zámerom je podchytiť a vyhľadávať talenty, ako aj predstaviť projekty významných konceptuálnych umelcov pohrávajúcich sa s témou (anti)módy.

Plató Creative Clash buduje portfólio a napomáha orientácii v kontexte súčasného návrhárstva, ktoré zažilo rozličné hybridizácie medzi umením a módou, štýlom a dizajnom, hlavným prúdom a avantgardou, rýchlou módou a pomalou módou.

Námetom súčasnej výstavy je úvaha o budúcnosti módy a nutnosti prehodnotenia jej vývinu v rámci výrobných postupov, komunikácie, dopadu na životné prostredie a život človeka. Pandémia urýchlila všetko aj v odevnom priemysle, ktorý je druhým najrozpínavejším odvetvím na svete. Päť inštalácií a videofilm čerstvej absolventky filmovej réžie Akadémie Umení v Banskej Bystrici Sone Vojtekovej ponúkajú päť prístupov generácie Zero k novému vymedzeniu daného stavu:

NOÉMI BRÁZ, Maďarsko – UTKANÉ Z ODPADU

Ide o výsledok experimentálneho workshopu, ktorý vlani v košickej Akadémii Rovás viedla návrhárka z Budapešti s budúcimi tvorcami a študentmi gymnázií na tému reinterpretácie remeselnej techniky ručného tkania a vypletania zo zvyškového textilu.

VISION&MISSION/ Predstava a poslanie

Portfólio prác letného Fashion campu Večernej školy módy Noémi Bráz. Téma: Materiálová manipulácia, zameraná na hľadanie možností cirkulácie a navrátenia plastu do obehu v novej vizualite.

KATEŘINA RYDLOVÁ, Česká republika – MOODY BODY

Produktová a priemyselná výtvarníčka so zameraním na design help a design medical vytvorila prototyp funkčnej bielizne, ktorá uľaví ženám od bolesti.

VIKTOR KOVÁČ, Slovensko – ANONYM

Multimediálny zážitok. Autor skúma fenomén masky ako šperku a jej historické súvislosti. Pracuje s tradíciou textilnej výšivky vo vzťahu k digitalizácii tváre prostredníctvom technológie rozšírenej reality – Face Filtre na Instagrame. Krížikovú výšivku na plátne prirovnáva k pixelom na obrazovke.

MARTINA ĎURIKOVIČOVÁ, Bratislava-Londýn-Paríž FEASTY CRYSTAL MORNINGS/HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA

Študentka návrhárstva ženskej módy na University of the Arts London – Central St. Martins a v súčasnosti kreatívna a vývojová návrhárka textilného štúdia módneho domu Chanel v Paríži sa vydáva cestou materiálových inovácií. Sústreďuje sa na bioplasty a ich spojenie s výšivkou a kryštálmi.

TRVALO UDRŽIAVANÁ PANDÉMIA V ODEVNÍCTVE je nostalgickou rekapituláciou rozvoja a zániku textilného priemyslu na východnom Slovensku.

FEASTY CRYSTAL MORNINGS
HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA
Martina Ďurikovičová /Bratislava – Londýn – Paríž/

Workshop s autorkou 4. júna 2021 9.30 – 12.00  

Martina Ďurikovičová uvedie prezentáciu portfólia a priblíži štúdium na  University of the Arts London – Central St. Martins, ako aj v prácu v módnom dome Chanel. V druhej časti si účastníci vyrobia bioplasty.

Študentka módneho návrhárstva na University of the Arts London – Central St. Martins, v súčasnosti pôsobí ako kreatívna a vývojová návrhárka textilného štúdia módneho domu Chanel v Paríži. Nedávno navrhla v rámci projektu pre Louis Vuitton kabelku z bioplastov, spolupracovala na prehliadke Dioru v londýnskom Victoria and Albert Museum, vyhrala súťaž Nike ohľadom vegánskej kože a zúčastnila sa výstavy pre Kodanský módny summit. V tvorbe sa vydáva cestou materiálových inovácií a experimentovania s tvarom odevu. Námetom jej posledných kolekcií sú bioplasty a ich spojenie s 3D výšivkou a kryštálmi.

Trvalá udržateľnosť sa stáva nevyhnutnosťou. Módny priemysel je v produkcii škodlivín druhý na svete. Cestou budúcnosti sú technologické inovácie, umožňujúce lepšie hospodáriť so surovinami, alebo recyklovať či vytvárať úplne nové materiály. Vďaka novým technológiám a postupom vznikajú funkčné materiály aj na prírodnom základe.

Niektoré druhy bioplastov a rôzne hybridné živé materiály fungujú už nielen v rovine pokusov. Jestvujú materiály, nadobúdajúce svoj vzhľad vďaka mikroorganizmom so schopnosťou pigmentácie. V dizajne sa už bežne využíva koža z húb alebo ananásových šupiek. Tvorba 3D štruktúr a polyhybridných povrchov priťahuje aj Martinu Ďurikovičovú. Inštalácia HODOKVASOVO KRYŠTÁLOVÉ RÁNA pozýva na hostinu. Na hostinu v zmysle, že čo dnes môžeme zjesť, to si azda raz aj oblečieme.

Miesto konania: Šarišská galéria v Prešove, Hlavná 51
Trvanie: 03.06.2021 – 16.09.2021
Kurátorka: Slava Hriadelová

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Štyri strany tajomstva a Denníky Krajiny

O hodinu neskôr, o 17.00 hod. je pripravená vernisáž výstavy Petra Lipkoviča – Štyri strany tajomstva a Andrey Lipkovičovej Denníky Krajiny. Na výstave prezentuje svoju tvorbu dvojica autorov prítomných na východoslovenskej výtvarnej scéne od polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Obaja autori patrili k vtedajšej mladej výtvarnej generácii, reagujúcej svojou tvorbou na strnulú socialisticko-realistickú poetiku. Tvorba tejto generácie košickej výtvarnej scény, ktorej neoddeliteľnou súčasťou boli aj Peter Lipkovič a Andrea Lipkovičová (Košková), sa rozvíjala v špecifickom dobovom postmodernom a neoexpresívnom kontexte.

Tento projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých Fondom na podporu umenia.

 

ReklamaPredaj a distribúcia cestovín