Odborári v dopravnom podniku vyhlásili celodenný štrajk

Odborári v dopravnom podniku vyhlásili celodenný štrajk

Ani ďalšie kolo rokovaní o zvýšení mzdových taríf a ďalších bodoch podnikovej kolektívnej zmluvy v Dopravnom podniku mesta Prešov (DPMP) neprinieslo dohodu medzi zamestnávateľom a odbormi. Odborári sa rozhodli vstúpiť do ostrého štrajku. V pondelok to oznámili vedeniu dopravného podniku.

Do celodenného štrajku vstúpia v piatok 31. mája 2019 od 4 hodiny ráno. „Kto bude chcieť pracovať, môže, v tom mu nebudeme brániť, ale všetky ostatné autobusy a trolejbusy ostanú v garážach. Ospravedlňujeme sa verejnosti už vopred. Verím, že pochopia, že nikomu nechceme ubližovať, ale nenašli sme iné východisko na presadenie našich požiadaviek. Už aj tak sme v mnohých veciach ustúpili,“ povedal nám šéf Integrovaného odborového zväzu pri Dopravnom podniku mesta Prešov Daniel Straka. Dodal, že do piatku sú ochotní ďalej vyjednávať s vedením a keď im predloží akceptovateľný návrh, štrajk sú ochotní odvolať. Mimochodom, k štrajku je potrebných 160 podpisov. Odborári nazbierali 223, čo sú dve tretiny zamestnancov z celkových 322. Vodičov je celkom 190.

Pripravujú krízový režim

Podľa riaditeľa dopravného podniku Petra Janusa, v utorok 28. mája by mali mať odborári poradu a pripraviť zoznam vodičov, ktorí budú reálne štrajkovať. „Na základe toho zoznamu budeme musieť pripraviť nejaký krízový režim dopravy, ak to vôbec bude možné. Chcem sa tej porady zúčastniť aj osobne a vysvetliť, že stále hľadáme spôsob, ako uspokojiť ich požiadavky. Myslím, že ešte mohli počkať 25 dní do zasadnutia zastupiteľstva. Mali by od mesta jasné stanovisko a potom by sa rozhodli,“ reagoval na situáciu Janus. S predstavenstvom sa dohodli, že o hroziacom štrajku a požiadavkách odborárov budú informovať mestskú radu. O ich stanovisku budú potom odborárov informovať. Mesto totiž musí zaujať nejaké stanovisko. Je predsa jediným akcionárom dopravného podniku a o rozpočtovom opatrení aj navýšení zdrojov pre dopravný podnik musia rozhodnúť poslanci a vedenie mesta.

Čo odborári žiadajú?

Zástupcovia zamestnancov pôvodne požadovali zvýšenie tarifných miezd o jedno euro za odpracovanú hodinu. Naposledy vyjednávali v piatok 24. mája 2019. Obe strany prejednávali návrh vypracovaný sprostredkovateľom, ktorý navrhol navýšenie miezd o 0,40 eura od 1. mája a o rovnakú sumu od budúceho roka. „Vedenie podniku nám nevedelo garantovať 40 centov od nového roka. Garantovať vedeli iba to, že to predložia ako návrh na mestské zastupiteľstvo, no nevedia, ako poslanci budú hlasovať,“ informoval predseda odborovej organizácie Daniel Straka. Viac sa však prikláňali k predošlému návrhu a to aby bolo teraz zvýšenie miezd o 70 centov na hodinu k 1. júlu 2019 a od januára 2020 o 30 centov. Tento návrh však vedenie odmietlo.

Ponuku vedenia neprijali

Podľa riaditeľa DPmP Petra Janusa bolo predstavenstvo ústretové, no k dohode napriek tomu nedošlo. „Predložili sme reálne ponuky s tým, že sme sa dokonca vrátili aj k pôvodnej požiadavke odborov o zvýšenie o jedno euro, ktorá bola upravená tak, že od 1. júla by sa suma zvýšila o 70 centov a od 1. januára 2020 o 30 centov na hodinu. Samozrejme, predstavenstvo o tom nemôže rozhodnúť, pretože to je vec, ktorá zasiahne mestský rozpočet. Ponúkli sme preto, že to predložíme na mestské zastupiteľstvo, konkrétne na zasadnutie, ktoré bude 19. júna, aby sa v rámci rozpočtového opatrenia upravila výška úhrady za služby vo verejnom záujme. Na základe toho by mohlo dôjsť k podpisu dodatku od 1. júla. Ani toto však neprijali a sú odhodlaní štrajkovať,“ povedal o záveroch vyjednávania riaditeľ Peter Janus. Pripomenul tiež, že požiadavky odborárov by si vyžiadali navýšenie rozpočtu zhruba o 800-tisíc až milión eur, čo nie je v možnostiach spoločnosti a bez rozpočtového opatrenia mesta tieto požiadavky nevedia splniť.

V štrajkovej pohotovosti sú od apríla

Podniková kolektívna zmluva v DPMP, a. s., sa týka všetkých 322 zamestnancov, z ktorých je približne 190 vodičov. Platí od januára 2014 do konca decembra 2020. Zamestnanci vstúpili do štrajkovej pohotovosti začiatkom apríla. Odvtedy aj vyjednávajú, ale zatiaľ bez dohody. Naposledy boli v štrajkovej pohotovosti pred piatimi rokmi. Vtedy si vybojovali mierne zvýšenie miezd. Dopravný podnik v dvoch trakciách – autobusovej a trolejbusovej, ročne najazdí takmer päť miliónov kilometrov. Každoročne prepraví viac ako 30 miliónov cestujúcich. Tržby z MHD za rok 2018 dosiahli 4,1 milióna eur.

Anna Košuthová
Foto: www

Diskusia k článku