Arpád Érsek: „Klobúk dole pred tými, ktorí v tomto tuneli pracovali“

Arpád Érsek: „Klobúk dole pred tými, ktorí v tomto tuneli pracovali“

Tunel Prešov prerazili diaľničiari o tri mesiace skôr, ako sa predpokladalo. Na záverečnej prerážke tunela bol aj minister dopravy a výstavby Arpád Érsek, zástupcovia objednávateľa aj zhotoviteľov juhozápadného obchvatu diaľnice D1. Stavba napreduje podľa plánu a je veľmi pravdepodobné, že celý úsek diaľnice bude dokončený o dva roky.

„Klobúk dole pred baníkmi, špecialistami a robotníkmi, ktorí odviedli kvalitnú prácu v tomto tuneli. Mohli by si z nich vziať príklad aj ostatné firmy. Východ Slovenska bol z pohľadu infraštruktúry v minulosti zanedbávaný a teraz to dobiehame. Myslím, že ľudia už teraz cítia v Prešove lepšiu priechodnosť mestom. Keď sa ešte začne stavať R4, teda severný obchvat a medzitým sa dostavia táto časť diaľnice, bude to oveľa lepšie,“ povedal Arpád Érsek a zároveň poďakoval všetkým, ktorí toto dielo pripravovali a rozostavali ho. S poďakovaním sa zhotoviteľom prihovoril aj prešovský župan Milan Majerský. Pripomenul, že dokončenie diaľničného úseku prinesie presmerovanie 50 percent vozidiel z mesta. „Ľudia potrebujú najviac cesty. Všade, kde sú, je rozvoj, život, práca,“ zdôraznil Majerský. Primátorka Andrea Turčanová pripomenula čas, keď pred rokom osadili na začiatok tunela patrónku sv. Barboru a podľa nej aj ona pomohla baníkom preraziť tunel v rekordnom čase, čo nie je na Slovensku zvykom. „Preraziť tunel dlhý viac ako dva kilometre a dokonca v predstihu sa zdá priam nemožné. Vyžaduje to veľké ľudské úsilie každého robotníka na tejto stavbe. Žiaľ, tento tunel si vyžiadal aj jednu ľudskú obeť a je dôležité, aby sme si to dnes pripomenuli. Napriek tomu považujem toto dielo za úplne skvelé a za postup prác ďakujem všetkým, ktorí sa na tom akokoľvek podieľali,“ dodala primátorka Andrea Turčanová pripomínajúc, že ju teší aj fakt, že situácia na prešovských cestách sa po 40 rokoch zmení k lepšiemu.

Obeťou, ktorú spomínala primátorka bol 40-ročný muž, ktorý v januári tohto roku utrpel vážny pracovný úraz, na následky ktorého zomrel. Na stavbe ho pritlačil ťažký stroj.
 

Z tunela vyviezli 420-tisíc metrov kubických rubaniny

Na ražbe tunela, ktorý súčasne razili na štyroch čelbách pracovalo 240 robotníkov v nepretržitej prevádzke od konca júla 2018. Tunel je dlhý 2,2 kilometra, pričom severná tunelová rúra má dĺžku 2,2 km a južná je takmer rovnako dlhá. Tunel je dvojrúrový, s jednosmernou premávkou v každej rúre, kde bude mať 2 núdzové zálivy a 8 priečnych prepojení. Navrhovaná rýchlosť v tuneli bude 100 km/hod. „Keď sa snúbi reálna cena diela so skúsenými zhotoviteľmi, výsledok je výborný. Nie som ani veľmi prekvapený, lebo ich poznám z iných stavieb, kde tiež pracovali na vysokej úrovni. Verím, že stavba bude dokončená načas, teda v roku 2021,“ povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin. Na okraj prác v tuneli poznamenal, že sa očakávali isté komplikácie z geologického hľadiska, ale nakoniec sa nepotvrdili. Naopak, ukázalo sa, že podmienky boli až nadštandardne dobré a s novou technológiou razenie napredovalo bez ťažkostí.
 

Každý mesiac prerazili 158 metrov tunela


„Naši raziči pri postupe, keď prerazili každý mesiac 158 metrov tunela, preukázali, že sú špičkou v svojom odbore. Pred nami je ešte veľa práce na mostoch aj vozovkách a ja budem rád, keď sa tu o necelé dva roky znova stretneme na slávnostnom otváraní celého diaľničného úseku,“ dodal za zhotoviteľov obchodný riaditeľ Metrostavu Karel Wolf. Tunel je teda úspešne prerazený. Práce pokračujú podľa harmonogramu aj na ďalších objektoch stavby. Napríklad na oporných a zárubných múroch. Zakladanie na mostoch je takmer ukončené, na väčšine mostov sú vybudované piliere a opory. Momentálne sa pracuje na budovaní nosných konštrukcií mostov a zemné práce sa tiež chýlia ku koncu. Po dobudovaní bude juhozápadný úsek diaľnice D1 dlhý 7,870km. Pripomíname, že to bude priame pokračovanie diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. V križovatke Prešov- juh je diaľnica napojená na existujúcu diaľnicu D1- Prešov – Budimír.

Vodiči ušetria čas


Keď pôjdu vodiči mimo mesto, teda po prešovskej diaľnici, ušetria približne 18 minút času, čo je asi 80 percent, oproti pôvodnej trase cez mesto. Kým jazda cez Prešov trvá 24 minút a keď sú zápchy ešte oveľa viac, po diaľnici prejdú za 5 minút. Celkové náklady na tento úsek diaľnice D1 sú 327,4 milióna eur. Stavba je financovaná zo zdrojov EÚ ( 278,3 milióna) a štátneho rozpočtu (49,1 milióna eur).

Anna Košuthová
Foto: Viktor Zamborský

Diskusia k článku