Obe etapy severného obchvatu sa budú stavať v plnom profile

Obe etapy severného obchvatu sa budú stavať v plnom profile

Vláda ukončila debaty o tom, ako sa bude stavať severný obchvat mesta Prešov. Definitívne schválila jeho výstavbu v plnom profile. Rezortné ministerstvo o tom informovalo na sociálnej sieti. Projekt prešiel aj cez analýzy Útvaru hodnoty za peniaze.

Základný kameň na prvú etapu severného obchvatu R4 bol osadený pred mesiacom a prípravné práce na stavbu sa hneď začali. Výstavba 4,3 km úseku má trvať tri roky a deväť mesiacov. Prešovčania si síce vydýchli, ale nie celkom. Vedia, že bez druhej etapy sa ich problémy s prehustenou dopravou v meste nevyriešia. Na Slovensku sa však našli kritické hlasy, ktoré argumentovali, že Prešov to v skutočnosti nepotrebuje. Keď cez verejnosť ani odborníkov tieto kritiky neprešli, prišiel ďalší a tým boli peniaze. Projekt je vraj zbytočné drahý, stačí vraj vytiahnuť ľudí z áut a presmerovať ich do vlakov a spojov SAD. Lenže nákladnú dopravu, ktorá je čoraz hustejšia, sa takto presmerovať nedá a navyše ani železničná doprava v regióne nestačí obsluhovať obyvateľov tak, aby ich presvedčila nechať autá doma. Projekt druhej etapy severného obchvatu R4 preto preveroval aj Útvar hodnoty za peniaze. Od investora vyžadoval viaceré varianty ekonomických analýz a čas bežal.
 
Minister bol jednoznačne za plný profil 
 
Rezortný minister Arpád Érsek bol od samého začiatku procesu presvedčený, že stavať druhú etapu v polovičnom profile neprinesie ani efekt, ani finančné úspory. Naopak, upozorňoval na riziká takého nesystémového riešenia. Podľa jeho názoru je kvalitná dopravná infraštruktúra ten najzákladnejší „sociálny balíček“, ktorý si ľudia zaslúžia a to v každom regióne. Druhá etapa severného obchvatu R4, čo je úsek dlhý 10,2 km bude teda definitívne v plnom profile.
 
Súťaž na zhotoviteľa vyhlásia na budúci rok 
 
Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Michaely Michalovej, na trasu má investor vydané platné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie. Už začiatkom budúceho roka by teda mohli vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa. 

Čo prinesie prvá etapa?

 
Predovšetkým skráti čas prejazdu vozidiel cez mesto o 9 minút. Zrejme bude časová úspora aj väčšia, keďže mesto teraz sužujú časté dopravné zápchy. Tie by sa mali uvoľniť už po dostavaní prvej etapy. Na jej 4,3 km trase bude 1 100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke 900 metrov. Takmer polovica trasy vedie cez mimoriadne náročný terén, preto zhotoviteľ, spoločnosti Váhostav SK a TuCon začali hneď s prípravnými prácami. Do konca roka by mali vyrúbať dreviny, začať archeologický aj pyrotechnický prieskum, aby mohli pristúpiť ku geotechnickým prácam a preložkám inžinierskych sietí. Hlavným prínosom začínajúceho úseku R4 spolu s juhozápadným obchvatom D1 je odklonenie tranzitnej dopravy z mesta Prešov. Po dokončené celého severného obchvatu by sa na trase malo pohybovať okolo 16-tisíc automobilov za deň a vodiči by mali ročne ušetriť približne 16-tisíc km.
 
Anna Košuthová
Vizualizácie: NDS

Diskusia k článku