Branislav Tréger: O problematike voľby kontrolórov musíme informovať generálnu prokuratúru aj parlamentný výbor

0
87
Branislav Tréger / Foto: zmos.sk

Predseda Združenia miest a obcí Slovenska sa v súvislosti s komplikáciami pri voľbe hlavných kontrolórov samospráv listom obrátil na Generálnu prokuratúru Slovenskej republiky, aj na parlamentný výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj.

„Pani prvú podpredsedníčku generálneho prokurátora a členov výboru národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktorý gestoruje komunálnu legislatívu som informoval o zisteniach z regiónov, ktoré súvisia s postojmi prokuratúry vo vzťahu k napadnutiu procesu voľby hlavného kontrolóra,“ uviedol predseda ZMOS Branislav Tréger a ďalej priblížil: „Sme presvedčení, že problémom v aplikačnej praxi je vo vzťahu k rozhodovaniu zastupiteľstiev a postojmi prokurátorov možné predchádzať komplexným vnímaním novely zákona, a s prihliadnutím na špecifické momenty v dôsledku mimoriadnej situácie a okolnosťami, ktoré sprevádzajú voľbu hlavného kontrolóra. Preto sme museli informovať kompetentné inštitúcie.“

Aprílová novela zákona

Národná rada SR prijala 1. apríla  2020 vyššie zmienenú právnu úpravu, zákon č. 73/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19, s účinnosťou od 9. apríla 2020.

Prijatím uvedeného zákona bolo mestám a obciam umožnené počas krízovej situácie realizovať rokovania obecného (mestského) zastupiteľstva alternatívnymi spôsobmi a tiež sa umožnilo prerušenie plynutia niektorých lehôt, za účelom stáleho zabezpečenia výkonu orgánov samosprávy.

Prerušenie lehôt sa vzťahuje na lehotu na uskutočnenie miestneho referenda na základe petície doručenej obyvateľmi obce, minimálnu lehotu na uskutočnenie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady a okrem iného aj lehoty súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.

Opatrenie hlavného hygienika k rokovaniam zastupiteľstiev  

Opatrením Úradu verejného zdravotníctva SR z 20. apríla 2020 pod č. OLP/3354/2020  sa až následne umožnilo obecným/mestským zastupiteľstvám zvolať zasadnutia a rokovať v neobmedzenom rozsahu, avšak za dodržania prísnych hygienických a protiepidemiologických opatrení.

Uvedeným opatrením bola zo zasadnutí orgánov územnej samosprávy spočiatku verejnosť vylúčená, čo sa však podarilo preklenúť opatrením zo 6. mája 2020 pod č. OLP/3881/2020, ktorým s vytvorila možnosť orgánom územnej samosprávy rokovať aj za prítomnosti verejnosti pri zabezpečení všetkých protiepidemiologických opatrení vyplývajúcich pre priestory štátnych orgánov a orgánov územnej samosprávy a z tohto dôvodu nemôžu vzniknúť pochybnosti o predpojatosti alebo preferencií niektorého z kandidátov.

Novela zákona o obecnom zriadení účinná od 9. apríla 2020 počítala teda aj s možnosťou, keď počas krízovej situácie uplynie funkčné obdobie doterajšiemu hlavnému kontrolórovi a zároveň nebude zvolený nový a mesto resp. obec ostane bez hlavného kontrolóra.

Predmetné ustanovenie v danom čase reflektovalo na vzniknutý problematický stav pri zasadnutiach MZ/OZ a voľbách HK a kreovalo sa z dôvodu toho, že v období nástupu šírenia ochorenia COVID 19 v 1. kvartáli 2020 absentovala v opatreniach Úradu verejného zdravotníctva SR výnimka zo zákazu organizácie zasadnutí orgánov územnej samosprávy, resp. zasadnutí,  ktoré sa uskutočňujú na základe zákona, čo sa neskôr zmenilo, a teda uvedenou výnimkou sa otvorila možnosť uskutočniť voľbu nového hlavného kontrolóra.

Voľba kontrolóra a postoj prokuratúry

Máme za to, že z uvedeného teda vyplýva, že voľba sa vykonať môže, nakoľko zákonodarca dal týmto samosprávam na výber. Zároveň uvádzame, že všetky ustanovenia zák. č. 73/2020 Z. z. majú len prechodný charakter.

Aktuálne sa v praxi začali vyskytovať prípady, kedy samosprávy v snahe zabezpečiť plynulý chod mesta/obce nevyužili možnosť, ktorou sa prerušujú lehoty súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra a voľbu zrealizovali. Jedným z prípadov je aj mesto Sliač, ktoré uznesením mestského zastupiteľstva vyhlásilo voľbu hlavného kontrolóra, no na podnet fyzickej osoby bol proti uzneseniu mestského zastupiteľstva podaný protest prokurátora na preskúmanie zákonnosti uznesenia. Dôvodom preskúmania mal byť zákonný rozpor predmetného uznesenia s ustanovením §30f ods. 6 zákona č. 73/2020 Z. z.

ZMOS je toho názoru, že uvedenou novelou sa ustanovila možnosť, nie povinnosť, aby uplynutím funkčného obdobia hlavného kontrolóra nedošlo ku skončeniu výkonu funkcie hlavného kontrolóra, ale  aby výkon funkcie hlavného kontrolóra pokračoval ešte 60 dní po skončení krízovej situácie. Vzhľadom na to, že k uvedenému ustanoveniu absentuje dôvodová správa, dochádza v praxi k nejednotnému výkladu, čo sa odzrkadlilo aj v predmetnom proteste prokurátora. Podľa názoru ZMOS je skôr ako uvažovať nad ďalšou zmenou zákona vhodnejšie jasné usmernenie, ktoré umocní jednoznačnosť a bude akceptovať voľbu hlavného kontrolóra v špecifických situáciách, ako je napríklad preukázateľná mimoriadna situácia. Presne toto riešenie podľa ZMOS vyplní medzeru v absencii dôvodovej správy v platnej novele zákona.

 

Michal Kaliňák
ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu